Varning för onödiga böter i höstrusket. Trafikpolisen avslöjar det vanligaste misstaget.
– Det här är det som allra flest missar, säger Joakim Abrahamsson vid Helsingborgspolisen.
Slarv med belysning är ett vanligt problem på våra vägar. Även om det finns noggrant nedskrivet i trafikförordningen och ingår som en viktig del i körkortsutbildningen.
– Även om det är väldigt vanligt så ger det inte mycket böter, säger Joakim Abrahamsson.

Vanligaste trafikbrottet med belysning
Sommaren har blåst bort och nu väntar grårusket. Då är det många som inte tänker på att vi syns sämre på vägarna.
– Det allra vanligaste är när det blir disigt, dimmigt och kommer nederbörd. Då är det många som kör nedsläckta, säger Joakim Abrahamsson.
Han förklarar fenomenet. Det handlar om bilarnas automatisering. Förr slogs halvljuset på när man startade bilen. Nu måste bilförare många gånger själv göra ett aktivt val för att få rätt belysning.
– På moderna bilar finns DRL det som var positionsljus förr. Plötsligt slår vädret om och man åker runt med dålig belysning och nedsläckt bak.
Om man inte slår om till halvljus vid dimma är bilen släckt där bak. Då blir det svårare för andra bilister att se dig. Böterna ligger på 1200 kronor. Är det bättre siktförhållanden kan du klara dig med 500 kronor.
– Det är vanligt att man kör på automatik och inte tänker på att ljusförhållandena har ändrats. När det blir mörkt slår bilen själv om till halvljus, utan det är när siktförhållandena ändras drastiskt.
Olaglig kombination: dimljus och halvljus
Detta är sannolikt den näst vanligaste anledningen till trafikbrott med belysning. Många åker runt med både halvljuset och dimljusen tända samtidigt. Böterna ligger på 500 kronor.
– Det är vanligt att man kör med dimljus och halvljus tända samtidigt, säger trafikpolisen.
Nedsläckt i mörker
Bilister har dålig koll på belysningen på sina bilar. Det kan Sveriges trafikpoliser stämma in i. Det allra vanligaste brottet sker av misstag för att man glömmer att ljusförhållandena skiftat. Hur allvarligt polisen tar saken beror på olika faktorer. Det blir böter på 500 kronor eller 1200 kronor vid dåliga siktförhållanden.
– Det beror lite på vilken tid på dygnet det är och hur mörkt det är, säger Joakim Abrahamsson.
Ibland händer det att bilister kommer körande nedsläckta även om det är kolsvart ute. Om polisen kommer på dem blir de genast stoppade.
– Det ger böter på 1200 kronor om man kör nedsläckt, detta gäller även under svåra siktförhållanden. Det kan tyckas är ganska böter med tanke på vilka risker man utsätter sig själv och andra för.
Helljus i tätbebyggt område
Detta tänker många inte på. I tätbebyggda områden behövs inte helljus. Böterna ligger på 1000 kronor.
– Helljuset är till för att lysa upp längre och vid sidorna. Men om det finns gatlampor behövs det inte. Så därför är det egentligen inte tillåtet. När man kommer in i städer med belysning ska man släcka helljuset.
Blinkers
Enligt M Sveriges undersökningar struntar var tredje bilist att använda blinkers. Värst verkar det vara i cirkulationsplatser. Böterna ligger på 500 kronor.
– Jag stötte på det häromdagen. Många struntar helt i att blinka när de ska ut från dem. Det är onödigt, man ska visa sin avsikt för att hjälpa andra bilister, avslutar Joakim Abrahamsson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.