Bötesfällan för elbilsägare: Farligt letande

Elbilsförare anklagas för att vara de värsta rattsurfarna. Riskerar 1500 kronor i böter för sitt farliga letande.
– Elbilarnas ökade popularitet bidrar till detta, säger Tapani Alaviiri, vd för finska försäkringsbolaget LocalTapiola.

Det finska opinionsinstitutet har på uppdrag av Daily Review undersökt finländarnas inställning till att rattsurfa. Resultatet visar att mer än 50 procent av våra östra grannar tycker att det är farligt att använda mobiltelefon även när bilen står stilla vid rödljus.
– En förare kan inte stirra på sin telefon och samtidigt se ljusen ändras. Så i praktiken måste någon som skriver på sin telefon vid trafikljus ofta ge sig av snabbt med tankarna på vift. Ämnet är särskilt aktuellt nu, när små skolbarn snart är ute på vägarna igen. Om till exempel ett barn springer ut på vägen från sidan eller något annat överraskande händer, kanske föraren inte hinner reagera, säger Tapani Alaviiri, vd för försäkringsbolaget Lokaltapiola.

Samtidigt avslöjar undersökningen att rattsurfandet ökar i Finland. Skulden läggs på elbilarna. Eller snarare deras ägare. Tapani Alaviiri har en teori om varför. Enligt honom letar de på mobilen efter närmaste laddstation. Han har också en smart lösning på hur man ska komma tillrätta med det här problemet.
– Om det finns någon i bilen kan medpassagerarna kontrollera laddningsstationens status. Även om föraren är ansvarig för sin egen körning har de i bilen också en skyldighet att säga ifrån om förarens uppmärksamhet är på telefonskärmen.

Elbilsförare är värst på att rattsurfa visar en ny finsk studie.

Många elbilar har också en inbyggd funktion i bilens navigator. Tapani Alaviiri hoppas att elbilsförare ska hörsamma hans råd. I fortsättningen bör de lägga över ansvaret på sina medföljare. Eller stanna vid vägkanten om de behöver söka efter en laddstation.
– Rädslan är helt berättigad, eftersom att använda telefon under körning inte bara minskar din egen säkerhet utan även andra trafikanters. Vi har en stor eftersläpning av reparationer på vägarna, en flitigt använd åldrande bilflotta och en mängd andra faror som enskilda förare inte kan kontrollera. Att använda telefon under körning är ett av få risker vi kan välja att inte ta, säger Tapani Alaviiri.

I Finland ändrades lagen 2020. Sedan dess är det tillåtet att använda telefonen när bilen står stilla. Som till exempelvis vid rödljus. Telefonanvändandet får däremot inte inverka på körförmågan.
– I Sverige är det inte ens tillåtet att hålla i telefonen medan man kör. Den ska ligga på något annat ställe, säger trafikpolisen Anders Schääf.

Att rattsurfa leder till böter på 1500 kronor. Totalt fälldes 20 010 personer för rattsurfning 2024.

Förra året bötfälldes över 20 000 bilister för rattsurfning. Det var en ökning med 20 procent jämfört med året innan. Att rattsurfa leder till böter på 1500 kronor. Men M Sverige som är ett Sveriges största trafiksäkerhetsorganisationer anser att att 1500 kronor inte är tillräckligt avskräckande. De vill även se fler poliskontroller, bättre utbildning och attitydförändring. Amer Adem som jobbar på en trafikskola i Vällingby har tidigare berättat för Carup om att allt fler svenskar surfar bakom ratten.
– Jag har sett folk krocka och sedan kliva ur bilen och fortsätta prata i telefon, säger han.

Faktaruta: Rattsurfning:

Sedan den 1 februari 2018 är det förbjudet att använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning om den hålls i handen under körning. Förbudet gäller alla motordrivna fordon, inklusive bil, motorcykel, moped, buss och lastbil. Lagen finns i trafikförordningen, 4 kap. 10 e §.

Det är tillåtet att prata i telefon med exempelvis handsfree eller att använda pekskärm i bilen så länge det sker på ett trafiksäkert sätt. Om användningen påverkar körningen negativt kan det ändå räknas som vårdslöshet i trafik. Även om du inte håller något i handen.

Den som rattsurfar riskerar minst 1 500 kronor i böter. Om körningen samtidigt är trafikfarlig kan det också leda till att du döms för vårdslöshet i trafik. Infotainmentsystem och annan fast utrustning i bilen omfattas inte direkt av förbudet, men användningen får inte störa förandet. Att ta blicken från vägen för att knappa på skärmen kan därför ändå få juridiska konsekvenser.
Källa: Transportstyrelsen
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt