BMW:s nya miljardsatsning – vätgas i vanliga bilar

BMW får nu ett jättepaket med statliga pengar. Snart ska vanliga BMW-modeller gå att beställa med en vätgasddriven bränslecell.

BMW får motsvarande 3 miljarder kronor för att utveckla nästa generation bränslecellsbilar och målet är att lansera tekniken redan 2028. Då ska det gå att välja sin BMW med vätgasdrift.
– Mobilitet med vätgas och bränsleceller är en viktig byggsten för att nå våra klimatmål inom transportsektorn, säger den tyske transportministern Patrick Schnieder i ett pressmeddelande.

BMW har länge gått sin egen väg när det gäller drivlinor och har vägrat överge bensin- och dieselteknik. Nu satsar de samtidigt på vätgas i samarbete med Toyota. Planen är att nästa generation BMW X5, som kommer 2028 ska kunna köpas med fem olika drivlinor. El, laddhybrid, diesel, bensin och bränslecell ska erbjudas. Det skulle bli första gången i märkets historia som en modell säljs med så många val.

Första prototyperna av bränslecellsystemet

Som motkrav på stödet måste BMW också utreda hur vätgastankningen kan ske på befintliga stationer. Tanken är att tekniken ska kunna rullas ut utan att hela infrastrukturen behöver byggas om från grunden. Det är en känslig fråga i Tyskland där vätgasbranschen hittills haft svårt att växa och där varje ny satsning riskerar att hamna i politiskt motvind.

Carup har bland annat skrivit om en tysk kommun som övergav deras vätgasbilar på grund av bristen av tankstationer. Men flera tunga tyska namn hyllar beskedet. Bland annat Bayerns ministerpresident Markus Söder som framhåller att satsningen ska säkra tysk fordonsindustri långsiktigt och att både förbränningsmotorer, elbilar och vätgas behövs.

BMW:s utvecklingschef Joachim Post säger att stödet visar att företagets strategi ligger rätt:
– Endast innovationer skapar lösningar för framtidens utmaningar – inte förbud. Med nya BMW X5 erbjuder vi för första gången fem olika drivlinor i serieproduktion, där vätgasversionen kommer 2028.

Bränslecellsbilarna är tänkta att serieproduceras från just 2028. Projektet är sedan tidigare en del av EU:s stora satsning på strategisk teknik genom IPCEI-programmet och BMW har redan arbetat med tekniken sedan tidigt 2023. Om allt går enligt plan kan projektet också skapa upp till 2 500 nya jobb i bilindustrin i Bayern – en industri som tagit flera smällar på sistone i hela Europa.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt