BMW:s ikon med boxermotor återuppstår

Klassiska BMW R 80 G/S återuppstår. Nu kommer tyskarna med en ny enduroinspirerad äventyrshoj. Självklart finns det en kraftfull boxermotor.

Det är 45 år sedan BMW lanserade äventyrshojen. Den tyska motorcykeltillverkaren revolutionerade branschen med en motorcykel som kunde användas på både landsväg och i terräng. Med R 80 G/S banade BMW väg för ett nytt sätt att köra motorcykel. Tidigare fanns det enduro eller vanliga hojar för landsväg. Men nu kunde man erbjuda äventyrslystna förare en helhetslösning. De kunde ta sin motorcykel hela vägen från garaget och sedan rakt ut i spenaten.

Den här modellen vann Paris/Dakar och blev en stor succé. Med R 80 skapade BMW en helt ny turism. Det gick att ta sig djupare och längre in i ödemarken. Efter det här har BMW fortsatt att konstruera och bygga äventyrsmotorcyklar. Andra har följt dem i hjulspåren. Men ingen har varit riktigt lika ikonisk som den ursprungliga R80 G/S, där G står för “Gelände” som betyder terräng och S för “Strasse”, som betyder väg.

Foto: BMW
Nya BMW R 12 G/S.

Nu kommer BMW med en hyllning till den ikoniska motorcykeln. Nya R12 G/S har stora designlikheter med sin förfader. Det ser man inte minst på den upphöjda fjädringen där bak. Där fram sitter ett hjul på 21 tum och där bak finns 17 tum. Men det finns tillval för ett speciellt bakhjul på 18 tum för speciella enduroutmaningar. Motorn har kraftfulla 109 hästkrafter som ska hjälpa den här maskinen att ta sig fram genom terrängen.

Den har tre körlägen, terräng, landsväg och enduro. Dessutom finns det olika tillval beroende på hur du ska köra den här motorcykeln. Är det längre resor ut i skogen så finns ergonomiskt utformade säten. Men ska du ge dig på komplicerad och krävande enduroköring finns det också en typ för detta.
BMW producerade den gamla R 80 på sin fabrik i Västberlin. Man lade ned produktionen 1987 för att börja utveckla nya äventyrshojar. Men många förare har ändå längtat tillbaka till ursprunget och nu får de sitt ultimata lystmäte.
LÄS MER: