BMW har kört i diket rejält. Aktien rasar idag efter en vinstkollaps med 84 procent.
– Nu krävs extraordinära åtgärder, säger BMW:s ledning.
Den klassiska tyska biltillverkarens rapport för det tredje kvartalet fick aktiekursen att störtdyka. BMW har minskat vinsten med chockerande 84 procent och landar på en vinst kring fem miljarder kronor för det kvartalet.
Det var lägre än någon av de mest svartsjälade analytiker ens kunnat förutspå. Skulden lägger man på två saker. Den första är återkallandet av 1,5 miljoner fordon över hela världen på grund av ett fel med bromsarna.
Continental som levererar de skandalomsusade bromssystemen har undersökt saken. De påstår att bromsarnas prestanda inte påverkas trots felet. Men skadan har redan skett och BMW lider. Den kanske viktigaste anledningen är ändå försäljningskollapsen i Kina. Precis som andra exklusiva tyska biltillverkare, som Mercedes, säljer BMW allt mindre på marknaden. Tyskarna har satsat sina kort på nyrika kineser som vill köra runt i dyra europeiska fordon.
Men så har det dykt upp lika många inhemska märken som turister på Kinesiska muren. Samtidigt går den kinesiska ekonomin dåligt. Resultatet har blivit en minskning på 16 procent på den kinesiska marknaden, där BMW tidigare haft en tredjedel av sin sammanlagda försäljning.
– Under det fjärde kvartalet är vi på väg tillbaka till rätt spår för att nå vårt mål för detta året, trots att vi har haft höga utgifter, sa Oliver Zipse, vd på BMW.
Men enligt analytiker och bedömare kommer de tyska biltillverkarna att få det svårt. Den kinesiska marknaden är livsviktig och där tappar man allt fler marknadsandelar. En av de viktigaste anledningarna till detta är den kinesiska elektrifieringen och där har tyskarna inte hängt med i utvecklingen. Chockrapporten fick aktien att störtdyka med 7,5 procent på Frankfurtbörsen.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.