BMW testar nya M3 med 1000 hk i Sverige

BMW smygvisar nya elektriska M3 när den körs på frusna sjöar i norra Sverige. Modellen ska ha en elmotor vid varje hjul som tillsammans ger 1000 hästkrafter. I klippet får vi även höra hur den låter för första gången. 

Detaljerna kring BMW:s nya elektriska M3:a är fortfarande få och än så länge vet vi inte när den kommer att lanseras. Från tidigare vet vi i alla fall att den nya helelektriska M3:an kommer att byggas på BMW:s Neue Klasse-plattform och att alla fyra hjulen drivs av sina egna elektriska motorer. Det ska göra att de får effekt på millisekunder. De ska även uppnå en precision som inte går att uppnå med traditionella drivsystem, enligt BMW själva. Tillsammans ger de fyra motorerna elbilen 1000 hästkrafter.

I ett nytt klipp på Youtube får vi se när en prototyp av den elektriska M3:an körs på frusna sjöar vid Arjeplog i norra Sverige. BMW:s ingenjörer valde att testa elbilen där för att kunna finjustera dess kördynamik. Klippet ger oss massor av ny information om modellen och vi får även se en hel del häftig körning.

I slutet av klippet får vi dessutom ta del av något helt nytt, nämligen hur den elektriska M3:an låter. Ljudet är svårt att jämföra med något vi tidigare har hört och därför rekommenderar vi att ni bildar er egen uppfattning om det genom att klicka er vidare på klippet som är länkat i artikeln.

BMW:s teknik med fyra motorer på nya elektriska M3:an påminner en del om den som Nevs Emily GT har, men är mer avancerad. Studier har visat att detta innebär fördelar med effektivitet, kostnader, hållbarhet, vikt och prestanda. Enligt BMW kan bilarna bli 150 kg lättare.

Systemet som Nevs Emily GT använder ger unika möjligheter att kontrollera vridmomentet på varje hjul. Det innebär att bilen kan svänga utan att föraren behöver använda ratten. Hjulmotorerna ska även vara 20 procent mer effektiva. Räckvidden kan alltså gå från 60 mil till 72 mil. Hjulmotorer innebär också att elbilen blir rymligare eftersom inga andra drivenheter stjäl utrymme.
LÄS MER: