BMW: Så har vi kört om kineserna

BMW-chefen säger att de kör ifrån kineserna. “Nya” verktyget hjälper dem släppa 40 nya modeller i rekordfart.
– Det tempo vi har nu är högre än Kina-hastighet
, säger BMW:s utvecklingschef, Doktor Joachim Post.

Under de senaste åren har kinesiska biltillverkare tänjt på gränserna. De imponerar inte bara med toppmodern teknik och avancerade motorer, utan också med den hisnande hastighet de lanserar nya modeller på marknaden. Men enligt BMW:s utvecklingschef, Doktor Joachim Post, har det tyska märket nu nått en ny punkt.

Produktionen slår sina kinesiska konkurrenter i tempot.
– Nu kan vi lansera bilar på marknaden på samma sätt som man bakar pretzels, säger Post till Handelsblatt. – Ingen kommer att imitera oss så snabbt som vi planerar att göra under de kommande två åren. Och därför säger jag: det tempo vi har nu är högre än Kina-hastighet.

Nya BMW iX efterföljs av 39 andra nya bilmodeller.
BMW iX3 är en del av nya “Neue Klasse”. Nya elbilen har 80 mils räckvidd.
Interiör i iX3. Sportig design med betydligt mindre skärm än många kinesiska konkurrenter.

Och BMW:s resa med “Neue Klasse” är i full gång. Denna nya era innebär bland annat en stor förändring i deras design. Men det handlar inte bara om utseendet. De nyligen lanserade elbilarna har också fått en helt ny plattform, kraftfullare motorer och mer avancerade batterier. Som en del av omställningen planerar BMW dessutom att släppa hela 40 nya modeller och uppdateringar. Under de kommande två åren.

Och för att nå sitt mål ökar nu BMW tempot rejält. Men hur ska de lyckas lansera modellerna i så högt tempo? Med hjälp av AI, menar Post. Han förklarar att tekniken hjälper dem enormt, särskilt när det gäller kodning och mjukvaruutveckling. Uppgifter som tidigare kunde ta en hel dag, kan nu göras på bara några minuter.

BMW utvecklar både bilar och fabriker med hjälp av AI.

Och framöver kan utvecklingstiderna till och med bli ännu kortare. Men att använda AI handlar inte bara om att spara tid, menar Joachim Post. Det bidrar också till att mycket färre personer behövs för att utveckla varje ny bil.
– Endast 1 000 personer kommer arbeta med en ny bil. Tidigare har vi behövt betydligt fler medarbetare. Nu kan vi utnyttja en mycket större potential i effektiviteten. Och AI hjälper oss enormt i detta.

AI hjälper också BMW att behålla värdefull expertis. Tidigare, när en erfaren ingenjör lämnade företaget, försvann mycket av deras kunskap med dem. Nu menar Post att BMW kan träna AI-system att behålla kunskapen inom företaget och minska risken att konkurrenter får ett övertag.

AI hjälper också BMW att behålla värdefull expertis. Tidigare, när en erfaren ingenjör lämnade företaget, försvann mycket av deras kunskap med dem. Men nu menar Post att BMW kan träna AI-system att spara och behålla den kunskapen inom företaget. På så sätt minskar risken att konkurrenter att få övertag. Och allt sammantaget gör BMW-chefen säker. BMW:s tempo överglänser nu både kineserna och övriga konkurrenter.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt