BMW M4 med 1300 hk exploderade i testbänken

En BMW M4 pressas på en rullande landsväg för att se hur långt det gick att pusha den sexcylindriga motorn. Motorn kom upp i över 1300 hk när olyckan är framme. Motorn exploderade i ett moln av rök. 

BMW:s bilar är uppskattade bland förare som gillar snabbhet för sina turboladdade rak sexa. S58-motorn används av BMW M modeller och har som standard 473 hk och 550 Nm i vridmoment. M4:an som testades på den rullande landsvägen var en Competition-modell som förstärkts med två Garret G30-77-turbo. Den trimmade motorn gav till en början 1200 hk vid drivhjulen, men det skulle bli mer med lite optimering. 

Med ett nytt insugningsrör, omarbetad intercooler-inställning, uppgraderade drivlinekomponenter och den gamla Steg 2-växellådan utbytt mot en Steg 3-låda. De installerade även en lustgasanläggning precis som de brukar göra i dragrace.

Modifikationerna gav minst sagt effekt. BMW M4:ann lyckades först producera 1288 hk utan några problem. Det var i stället när de la in lite mer lustgas för att få fram 76 hk till, som rök följdes upp av en explosion och M4:an gav helt upp. 1376 hk fick bilen fram som mest, men på köpet exploderade hela motorn. 

Historien tar inte slut där heller för bilen som nu var okörbar skulle på ett evenemang två dagar senare. Som tur var kunde killarna som utförde testet laga bilen lika bra som de kunde trimma den. Med ett flertal reservdelar som de hade nära till hands lyckades de mirakulöst nog få ihop bilen innan den kördes iväg till evenemanget.
LÄS MER: