BMW-chef: Förbränningsmotorn kommer aldrig dö

BMW-chefen gräver skyttegravar och skyddar förbränningsmotorn. Tyskarna vägrar ge upp sitt arv.
– Förbränningsmotorn kommer aldrig att försvinna. Aldrig, säger Jochen Goller, försäljnings- och varumärkeschef på BMW.

Nyligen lanserade BMW sin Neue Klasse på bilmässan i München. Uppvisningen var ett steg i företagets strävan att återta marknadsandelar. Man har hamnat efter de kinesiska elbilstillverkarna som nu är på väg att erövra Europa.

Många trodde att det skulle bli döden för BMW-bilar med förbränningsmotorer. Men nu berättar Autocar India att Jochen Goller varit mycket tvärsäker när han avfärdade alla rykten om att den klassiska förbränningsmotorn var på väg att dö.
– Aldrig! sa han mycket bestämt.

BMW:s V12-motor tillverkas inte längre. Men enligt försäljningschefen kommer motorerna aldrig att dö ut.

EU har bestämt att efter 2035 får inte nya bilar som drivs med fossila bränslen säljas i unionen. Det gör att de kinesiska tillverkarna lurar i vassen. De ligger långt före och hoppas på att kunna konkurrera ut europeerna på sin egen hemmamarknad.

Förra veckan träffade ACEA EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i ett extrainsatt krismöte. En av punkterna var att bilindustrin ville förlänga fristen och få fortsätta att sälja bilar med förbränningsmotorer efter det datumet. 

Exakt vad som kom ut från mötet är okänt. Ursula von der Leyen säger att EU ska se över utsläppsregler och förbud mot förbränningsmotor tidigare än planerat. Många bedömare tror att bilbranschens försök kommer att vara fruktalösa. 
– Det är ett politiskt beslut, det går inte bara att riva upp, säger den svenske experten Ronny Svensson.

Mitt i detta annonserade BMW att man tänker fortsätta att tillverka bilar med förbränningsmotorer. Samtidigt börjar de tillverka en ny elbil med 80 mils räckvidd. Däremot kommer man inte att inrikta sig på den europeiska marknaden. Europeerna får snällt nöja sig med elbilar i framtiden.

Däremot planerar BMW en ny generation av bensin- och dieselbilar som ska rulla i östra Europa, Indien och länder där elektrifieringen ännu inte har slagit igenom. De kommer också att tillverka dem med samma skal som elbilarna i Neue Klasse. Till skillnad från Mercedes som gör stor designskillnad mellan el och förbränningsbilar. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt