Bilhandlarna går omkull på löpande band. Under bara ett år har konkurserna ökat med 60 procent – och leasingbilar som kommer tillbaka kan förvärra krisen ytterligare.
– Det där är en tickande bomb som många handlare sitter på, säger Sigge Bilajbegovic till DN.
En efter en tvingas bilhandlare att kasta in handduken. Konkurserna duggar tätt och en av de viktigaste anledningen är de höga räntorna som skrämmer kunderna. Då blir bilfirmorna sittande på stora billager.
– Samtidigt ska de betala hyror och löner, det går inte ihop. Jag har hela tiden sagt att det kommer bli ett blodbad, säger bilexperten Ronny Svensson hos Ynnor (stora bilden ovan).
Carup har berättat om flera tunga konkurser bland bilhandlarna under året. Men även ett så etablerat företag som lyxbilshandlaren Platinum Cars känner av krisen. Firman som specialiserat sig på lyxbilar har inga planer på att varsla om uppsägning.
– Jag tror tyvärr att vi kommer få se ännu fler som faller. November till februari är den sämsta perioden för bilhandlare och har man haft det tufft hittills kommer det bli ännu tuffare framöver, säger Sigge Bilajbegovic. Jag är övertygad om att när styrräntan går ner till 2 procent nästa år så kommer hjulen att börja snurra igen, säger Sigge Bialbegovic, vd och grundare av PlatinumCars till Dagens Nyheter.
Hans firma ligger utmed E4 i Norrköping. Det är många bilister som passerar förbi de stora fönsterna och fått en skymt av hans lyxbilar. Här står Ferrari och Lamborghini uppradade. PlatinumCars minns den förra krisen 2008. När hela systemet sprack och konkurserna radade upp sig. Men sedan dess har det varit en räkmacka för bilhandlarna.
– De som startade bilfirma under 2010-talet har i princip bara upplevt tillväxt och inte varit med i en nedgång. Har man då byggt hela sin affärsidé på nollränta blir det tufft. Rutinerade handlare som varit med länge har ofta en större säkerhetsmarginal att ta av, säger Tommy Letzén, vd för Motorbranschens riksförbund, MRF.
Pandemin gav bilhandlarna goda tider. När folk inte kunde resa på semester köpte de en bil istället. Dessutom var det goda tider och låga räntor. Samtidigt som en effekt av restriktionerna stannade bilproduktionen av. När den sedan återstartade hade många företag som tillverkade bildelar hittat nya marknader. Det gjorde att många kunde köpa bilar som en investering.
– Tidigare kunde du köpa en bil för en miljon kronor och tre år senare var den värd mer. Många förstår inte att den tiden är förbi, säger Sigge Bilajbegovic
Enligt branschorganisationen Mobility Sweden kommer nybilsförsäljningen att minska med tolv procent i år. För vissa märken kommer raset att vara ännu värre. Det finns ännu ett bekymmer för bilhandlarna. När marknaden gick bra sattes restvärdet för leasingavtalen för högt. Det är något som många bilhandlare får lida för nu.
– Det där är en tickande bomb som många handlare sitter på, säger Sigge Bilajbegovic till DN.
Istället har många bilhandlare frestats att exportera begagnade bilar. Med den svaga svenska kronan har det gett en välkommen inkomst. Men från svenskt perspektiv gräver det bara branschens grav ännu djupare. Men nästa år kommer Riksbanken att sänka styrräntan och branschen hoppas att man ser ljuset i tunneln till sommaren.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.