Blockets nya sajt har fått många att se rött och den massiva stormen med kritik verkar inte lugna ner sig. Enligt Blocket var man förberedda på att nya sajten skulle väcka reaktioner.
– Vi var absolut beredda på att en så stor omställning skulle väcka reaktioner, skriver kommunikationsansvariga Kitty Ehn.
Efter att Carup först rapporterat om missnöjet förra veckan har kvällstidningar som Expressen och Aftonbladet följt upp den massiva kritiken mot Blockets nya sajt. Och på Carups Facebook-sida har inlägget om förändringen fått över 1 700 kommentarer där nästan samtliga är negativa. Nu svarar Blocket på nytt och bemöter den folkstormen som kommit.
Blockets kommunikationsansvariga Kitty Ehn skriver att man var beredda på reaktioner:
– Vi var absolut beredda på att en så stor omställning skulle väcka reaktioner. Blocket är hela Sveriges marknadsplats, och en del av mångas vardag – så vi förstår att det kan kännas både stort och ovant med så mycket nytt, skriver Ehn.
Omgörningen handlar i grunden om att Blocket bytt till samma plattform som norska marknadsplatsen Finn som ingår i samma koncern. Det är i praktiken samma sajt, men anpassad för två länder. Målet är enligt Blocket högre prestanda, bättre stabilitet och större möjligheter att bygga nya funktioner framöver. Men det har inte tagits emot väl av publiken.
För användarna har det främst märkts som färre filter, sämre överblick och försvunna detaljer. Särskilt inom fordonskategorin där många anser att förändringen slagit hårdast.
– Vi tar till oss av all feedback – både positiv och negativ, och tar varje ord på största allvar. Baserat på den konstruktiva input vi får in på våra användare jobbar vi redan stenhårt på att bland annat vidareutveckla sök- och filtreringsfunktionen, där vi fått in mycket bra och viktig feedback – inte minst från våra fordonsälskande Blocketanvändare!, skriver Ehn.

På forum och i omdömen har missnöjet varit enormt som Carup skrivit om. På Flashback har en stor tråd fyllts med klagomål om allt från borttagen bilinformationsdata till trögare sökningar och rörigare kategorier. ”Bil och husvagn” har slagits ihop, snöskotrar har hamnat under MC och företagare vittnar om att visningarna på deras annonser rasat. En handlare som säljer terrängfordon säger att kunderna helt enkelt inte hittar hans annonser längre, och att samtalen i stort sett upphört.
Flera skriver att uppdateringen gör tjänsten ”omöjlig att använda” och undrar om någon överhuvudtaget testat sidan innan lansering.
– Vi tar till oss av prick varje ord som skrivs och sägs, och fortsätter jobba för att bättre guida längs allt det nya – och samtidigt bygga vidare för att göra Blocket ännu bättre

Även i App Store är recensionerna hårda. Användare beskriver att den tidigare lättanvända appen blivit ”totalt oduglig”, att filterlistorna blivit oöverskådliga och att det nya gränssnittet känns förvirrande. På Blockets Facebook-sida är tonen lika frustrerad, även om det åtminstone finns möjlighet att få svar direkt från Blocket.
Mitt i stormen finns samtidigt enstaka röster som tycker att den nya plattformen känns smidigare och mer modern. Men de är få och drunknar snabbt i den massiva kritiken. Trots reaktionerna har Blocket tidigare inte gett några signaler om att överge den nya plattformen. Bolaget står fast vid att den är framtiden och att förbättringarna kommer successivt.
– Det här är inte en mindre uppdatering utan ett helt nytt Blocket, byggt på en ny gemensam plattform som på sikt ger bättre prestanda, fler funktioner och en mer enhetlig användarupplevelse mellan våra kategorier och marknader. Därför kommer vi inte gå tillbaka till den gamla versionen, skrev Kitty Ehn till Carup i ett tidigare svar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.














