Blinkersmissen i rondeller: ”Rena vilda western”

Blinkersfusk i rondeller irriterar svenska bilister mer än något annat. Mer än var tredje struntar helt i blinkers. Men det finns något ännu farligare. 
– Cirkulationsplatserna är rena vilda western, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson. 

Att svenskarna är dåliga på att använda blinkers vet vi. M Sveriges undersökningar visar att 30 procent struntar i att ge tecken när de svänger.
– Det här är ett otyg, jag förstår inte hur det kan vara så svårt att fatta att man ska använda körriktningsvisaren, säger trafikpedagogen Anna Karin Åsén.

Allra värst är det i rondeller. Nio av tio tror att de blinkar rätt i rondeller, visar en norsk undersökning. Men 36-50 procent av svenska bilister struntar enligt olika mätningar helt i att blinka när de ska ut ur rondellen. Sedan finns det bilister som blinkar fel. Men det är heller inte ovanligt att bilister inte förstår vilket håll de ska blinka åt. Det är högerblink som gäller när du ska ut ur cirkulationsplatsen.

Mer än var tredje bilist blinkar inte alls. Men det är vanligt att blinka åt fel håll.

Om en bilist blinkar åt ett håll, men svänger åt något annat – då skapar det förvirring. Därför ringde vi till en erfaren trafikpolis för att reda ut vad som gäller.
– Det står inget i lagen vad som händer om man gör det åt fel håll. Men det står i lagen att du ska visa din avsikt. Om du då blinkar fel har du inte gjort det. Sedan är detta en tolkningsfråga, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.

I rondeller

Felblinkningar i rondeller, eller cirkulationsplatser som det egentligen heter, ställer till stora bekymmer och är vanliga. Här är det mycket viktigt att alla bilister tydligt visar sina intentioner.
– Cirkulationsplatserna är rena vilda western. Här verkar folk göra så som de vill. Man behöver inte ge tecken när man kör in på cirkulationsplatsen, eller när man är inne i den. Däremot ska man göra det när man lämnar den, säger Joakim Abrahamsson.

Idéen med cirkulationsplatser är att trafiken ska gå smidigare. Men när bilister struntar i att blinka eller felblinkar – då drabbar det alla. 
– Om alla skötte sina tecken bättre så skulle trafiken flyta mycket lättare, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Vid väjningsplikt

Om du ska svänga ut på en huvudled måste du vara säker på att kusten är klar. Väjningsplikten väger tyngre än om någon råkar blinka åt fel håll.
– Om du står vid en väjningsplikt och ska köra ut till höger. Det kommer en bil från vänster och blinkar och du svänger ut och det blir en olycka. Då är risken stor att du åker på ansvaret, säger Joakim Abrahamsson. 

Även om det kommer en bil som blinkar in mot din väg – ska du vänta. Man ska aldrig svänga ut förrän man är hundra procent säker på att det inte kommer inträffa en olycka.
– Du ska se till att det är fritt innan du åker ut på en väg. Om det är väjningsplikt måste man tänka på den först, det är ditt ansvar.

Filbyten

Felblinkningar på motorvägar är ett bekymmer. I höga hastigheter är det viktigt att alla bilister är noggranna med att göra rätt. Annars kan konsekvenserna bli svåra. 
– Om du blinkar fel och sedan gör ett filbyte så blir du förmodligen vållande. Man har väjningsplikt mot dem som kommer i den andra filen, säger Joakim Abrahamsson.

Sveriges trafikskolelärare har länge kritiserat svenska bilförare för det här. Enligt dem är svenskarna dåliga på att göra filbyten. 
– Man ska först hålla uppsikt bakåt, sedan framåt. Man planerar filbytet noggrant, ger tecken och svänger ut, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Foto stora bilden ovan: Wikipedia

Så säger lagen

  • Har cirkulationsplatsen flera körfält väljer du det körfält som är lämpligast för den fortsatta färden.
  • Om det finns anvisningar om körfältsval är du skyldig att följa dessa. Du har väjningsplikt mot alla fordon som befinner sig inne i cirkulationen.
  • Glöm inte att ge tecken vid körfältsbyte i cirkulationen.
  • Ge tecken till höger när du kör ut från cirkulationsplatsen.
  • Om du kör ut från cirkulationsplatsen i vänster körfält räknas det som körfältsbyte, se upp för bakomvarande fordon som ska fortsätta inne i cirkulationen.
  • (3 kap 13, 22 och 61 §§ Trafikförordningen)
    Källa: NTF


LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt