Inget retar bilister så mycket som fusk med blinkers. Många har inte koll på när de ska blinka. Här är de 6 vanligaste missarna – och så här säger lagen.
Enligt undersökningar från M Sverige struntar var tredje bilist i att använda blinkers. Många verkar heller inte veta att det är ett brott mot trafikförordningen. Och då är det risk att få böter.
– Det här är ett otyg, jag förstår inte hur det kan vara så svårt att fatta att man ska använda körriktningsvisaren, säger trafikpedagogen Anna Karin Åsén.
Värst är det i rondellerna. Eller cirkulationsplatserna som det egentligen heter på fackspråk. Böterna för underlåtenhet att visa tecken (blinkers) är 500 kronor.
– Cirkulationsplatserna är rena vilda western. Här verkar folk göra så som de vill. Man behöver inte ge tecken när man kör in på cirkulationsplatsen, eller när man är inne i den. Däremot ska man göra det när man lämnar den, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.

Men det finns också situationer där många bilister felaktigt tror att det är godkänt att strunta i blinkers. För att klargöra de vanligaste missarna med blinkers i trafiken och vad som egentligen gäller har vi pratat med Sveriges främsta trafiksäkerhetsexpert. Jeanette Jedbäck Hindenburg är rektor på trafiklärarutbildningen i Stockholm och mångårig körlärare.
De vanliga blinkersmissarna som ger dig böter
1. När man svänger vid trafiksignal med grön pil eller om det tydligt framgår att det är ett körfält som bara går åt ett håll.
– Många verkar tro att de inte behöver blinka, då filen inte ger dem något annat val än att svänga. Man förstår kanske inte att andra trafikanter inte har samma information. Tänk därför på att alltid blinka här, även om du ligger i en fil som går åt en bestämd riktning, andra trafikanter vet kanske inte detta. säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
2. När man startar från vägkant.
– Här är det viktigt att visa tydligt att man ska svänga ut och fortsätta färden. Då kan andra bilister planera sin körning och hålla uppsikt, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
3. När man gör en impulsiv förflyttning.
– Den här situationen kan skapa trafikfarliga situationer och orsakar olyckor. Man ska alltid ha uppsikt vid förflyttningar och har ansvar att visa sin avsikt, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
4. När man själv anser att det inte finns någon bakom sig.
– Men det kan alltid vara någon längre bak eller vid sidan som blir hjälpt av din information om du använder blinkers. Även om du tror dig vara ensam på vägen, använd blinkers. säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
5. Att inte blinka när man lämnar en cirkulationsplats.
Detta är det vanligaste blinkersfelet, som görs av mer än en tredjedel av bilisterna.
– Det är en blandning av nonchalans och kunskapsbrist. Sedan finns gråzonen i cirkulationsplatserna. Det finns visserligen ingen lag som säger att man måste blinka förrän man lämnar cirkulationsplatsen. Men precis som det inte är olagligt att tränga sig i busskön, så är det respektfullt att visa var man ska. Använd alltid blinkers en gång för mycket än för lite, då hjälper du andra, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
6. Blinka fel
Ibland händer det att bilister blinkar åt fel håll.
– Det står inget i lagen vad som händer om man gör det åt fel håll. Men det står i lagen att du ska visa din avsikt. Om du då blinkar fel har du inte gjort det. Sedan är detta en tolkningsfråga, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.
Så säger Trafikförordningen
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















