Blinkersfusket som orsakar kaos på helger

Vanliga blinkersfusket som orsakar kaos på helgerna. Många bilister struntar helt i att blinka på stora parkeringsplatser, trots att många bilar ska samsas på en liten yta.
– Man ska blinka när man kör in på en parkeringsficka, säger trafikpedagogen Anna Karin Åsén.

Hon har nästan 20 års arbetslivserfarenhet från Trafikskola i Stockholm. Trafikpedagogen Anna Karin häpnar ibland över hur dåliga människor är med att använda blinkers. 
– Det är otroligt många som inte använder blinkers. Plötsligt är de bara en meter framför en och det kan skapa en farlig situation. Det här handlar om tydlighet och trafiksäkerhet, mina elever reagerar ofta på att andra bilar inte blinkar, säger Anna-Karin Åsén.

Hon ger tre platser där bilister är som sämst på att blinka. Värst är kanske ändå parkeringsplatserna. Där verkar många helt glömma bort att man ska ge tecken. Trots att massor med bilar ska samsas på en trång yta, struntar många i att blinka. Då kan det lätt bli kaos.
– Stora parkeringar som vid Ikea och liknande. Här är en plats där många helt struntat i att använda blinkers. Man ska blinka när man kör in på en parkeringsficka. Återigen handlar det om tydlighet så att alla ska se vad man tänker göra.

Även när bilister ska köra ut från parkering är det många som struntar i körriktningsvisare.
– Samma sak när du svänger ut från en parkering. Jag lär mina elever att alltid blinka. Då får alla veta åt vilket håll man ska åka. Det blir bättre för alla och trafiken flyter mycket bättre, men det är tråkigt att det är så många som struntar i det.

Vid körfältsbyten är det också många som slarvar med att visa tecken, enligt trafikpedagogen.
– Det är ofta medelålders karlar, visst finns det några kvinnor också, men karlarna är överrepresenterade. 

Trafikpedagogen Anna-Karin Åsén får ofta reaktioner från sina körelever att andra bilister är dåliga på att blinka. Hon pekar ut de tre värst utsatta trafiksituationerna.

Anna Karin uppmanar alla att hålla uppsikt på den övriga trafiken. Om du ska byta körfält, börja med att se dig omkring. När det är fritt, ge tecken med blinkers och byt sedan körfält på ett säkert sätt. 
– Det är viktigt att man inte bara sätter igång blinkers. Titta först så att det är fritt, blinka och sväng. Annars kan andra bilister tro att du ska svänga direkt och då blir de rädda. 

Enligt organisationen M Sveriges undersökning struntar ungefär 32 procent av svenskarna med att använda blinkers. Anki Åsen uppmärksamma oss på en annan omtalad problemplats där många slarvar. 
– Cirkulationsplatser är en annan plats. Här tycker jag att folk är lite lata. Även om det är lag på att blinka höger när man lämnar så struntar många i det.

Genom att inte blinka ställer du till problem för andra bilister. 
– När man inte blinkar ut från en cirkulationsplats blir det sämre flyt. Andra bilister får stanna och vänta, det skapar också en hel del irritation. Det är heller inte bra i trafiken, om alla gör sitt till så kommer allt att flyta på mycket bättre. 

Tack vare alla som slarvar med blinkers, förlorar andra bilister värdefull tid.
– Vid cirkulationsplatser blir det många som stannar mycket mer än vad de skulle behöva. 

Blinkersfusk ställer till med stora störningar i trafiken. Samtidigt är det ett brott mot trafikförordningen. Ändå är det ett av de mest sällsynta brotten mot trafikförordningen som polisen rapporterar.
– Jag tror att det känns lite hopplöst att rapportera eftersom det är så oerhört vanligt, säger polisinspektör Reine Berglund från Stockholm.

Tre platser där blinkersfusk ställer till stora problem:

Körfältsbyten: På vägar med många filer ska man alltid hålla uppsikt och ge tecken när det är fritt. 

Cirkulationsplatser: Om du struntar i att blinka skapar det förvirring och många tvingas stanna i onödan. 

Stora parkeringsplatser: Här samsas många bilar på en begränsad yta, se till att vara tydlig för alla skull. 

Så säger Trafikförordningen om att ge tecken

64 §   När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.Signaler får inte ges längre än nödvändigt.
65 §   När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
66 §   Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.

LÄS MER: