Han fick rådet att skrota sin Volvo efter ett besök hos Volvoverkstaden. Men den lokala verkstaden hittade det verkliga felet och lagade bilen för en spottstyver.
– Volvo gjorde en felsökning och gav mig sedan en offert på 60 000 kronor, säger Daniel Kolkowski.
Han äger en Volvo S80 från 2010. Daniel bor i Närke och Hallsberg och har ett stort bilintresse. På fritiden driver han också en populär Youtubekanal där han gör inslag och nedslag från bilvärlden. Men en dag råkade han själv ut för problem med bilen.
– Jag var ute och körde, men plötsligt började bilen att rycka. Då svängde jag in till kanten och startade om den. Den fortsatte att rycka, men det blev lite bättre på 70-vägen och efter ett tag lyckades jag ta mig hem.
Daniel förstod att det var något fel på bilen. Han behövde uppsöka en verkstad och gick till den största, som dessutom är auktoriserad för Volvo. Felsökningen gick på flera tusenlappar.
– Senare gick jag till Rejmes här i Hallsberg. De felsökte bilen nästan en hel dag, till slut kom de fram till att det var katastrofalt tryck i cylindrarna och det måste vara något fel med ventilerna, de gav mig en offert på 60 000 kronor.

Han blev givetvis bestört. Det var mycket dyrare än han någonsin kunnat föreställa sig och rådet var att skrota bilen. Men Daniel gav inte upp och såg tusenlapparna fladdra iväg. Han hade ett litet hopp om att få bilen lagad till ett lägre pris.
– Först började jag titta vad det skulle kosta att skicka motorn till Polen. Men så gick jag runt hörnet till en lokal verkstad, de hade semesterstängt. Men så fort de kom tillbaka tittade man på bilen.
Den här mekanikern gjorde arbetet snabbt. Beskedet gjorde Daniel mycket lättad, men samtidigt fick det honom att fundera över Rejmes. Det visar också att det kan vara viktigt att få en ”second opinion” vid allvarliga fel på bilen.
– Den här verkstaden behövde bara fem minuter på sig att konstatera att det var spridaren, allt som allt kostade det 5700 kronor inklusive glödstift. När jag kontaktade Rejmes så fick jag ersättning för felsökningen.
Hos Rejmes erkänner man utan omsvep misstaget. För en stor och auktoriserad Volvoverkstad ska det här egentligen inte hända. Men ibland kan saker och ting bli fel, då är det viktigt att be om ursäkt.
– Misstag kan absolut hända och jag är ansvarig för verkstaden. Hade vi upptäckt att det varit något annat hade det inte varit några konstigheter, säger Peder Viktorp, verkstadschef på Rejmes i Hallsberg.
Vid felsökningen förlitar sig mekanikern på tekniken. Om datorn visar att det är fel med cylindrarna tror man att den talade sanning.
– Det var tekniken som krånglade. Vi tar inte sådant här ur luften bara, utan försöker verkligen ta reda på exakt vad det är. Hade vi gjort det här ingreppet och det sedan visade sig vara spridaren hade kunden givetvis blivit ersatt, säger Peder Viktorp.
Men eländet tog inte slut där. Daniel Kolkowski och Rejmes skulle snart mötas på nytt.
– En tid senare blev jag påkörd bakifrån. Försäkringsbolaget sa till mig att lämna in bilen till Rejmes. De ordnade stötfångaren, men glömde bakluckan.
Det gjorde honom irriterad. Daniel återvände till Rejmes för att diskutera reparationen.
– Då fick jag åka tillbaka. Men när jag hämtade bilen lossnade handtaget, det visade sig att flera av de där clipsen hängde lösa.
Hos Rejmes vill man helst glömma incidenten.
– Kunden har fått ersättning och som sagt kan misstag inträffa, säger Peder Viklund.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.