Björn förbjuds ladda fullt i sin elbil – brandrisk

Elbilen Audi e-tron 55 har återkallats över hela världen på grund av brandrisk i batteriet. Svenske ägaren Björn Fahlström från Askersund får inte ladda sin elbil till mer än 80 procent och bilen övervakas nu av en speciell mjukvara.
–  Den står och laddar under en carport och man har sett filmer på bilar som börjat brinna och det går ruskigt fort, säger Björn till Carup. 

Björn Fahlström från Askersund köpte en Audi e-tron av en handlare i Umeå. Tidigare i år fick han upp ett felmeddelande på displayen. Samtidigt kom nyheten från Nordamerika där Audi har återkallat ett stort antal Audi e-tron 55 på grund av brandrisk. 
– Det stod att jag skulle lämna in bilen för kontroll av högvoltsbatteri, säger Björn.

Det visade sig att även Björns bil var drabbad. Vissa exemplar av Audis elbil e-tron 55 har problem med batteriet som innebär en förhöjd brandrisk. Audi gjorde en återkallelse av bilarna och nu får inte svenska ägare ladda sina elbilar till mer än 80 procent. På verkstad installeras en mjukvara som varnar om bilarnas batteri börjar få avvikande värden och kan överhettas. 

För Björn Fahlström från Askersund innebär det att hans Audi e-tron 55 får en räckvidd på 26-28 mil på landsväg när den inte får laddas fullt. Audi har satt in elektronisk utrusning som övervakar batteriet så att brandrisk inte ska uppstå. Mycket mer information än så har Björn inte fått. 
– Jag läste om det där och såklart blev man lite fundersam. Den står och laddar under en carport och man har sett filmer på bilar som börjat brinna och det går ruskigt fort, säger Björn.

Men Audi gav honom inga tyliga svar om hur bilen ska repareras. Istället installerade de ett system i bilen som skulle övervaka batteriet vid laddning så att det inte börjar brinna. 
– Det skulle sitta där i fyra månader och under tiden får jag bara ladda upp till åttio procent, alltså kan jag inte använda bilen fullt ut, säger han.

Audi e-tron 55 är en bil som kostade nästan en miljon kronor och Björn Fahlström vill givetvis kunna utnyttja den till maxprestanda. Men efter installationen har han inte hört något mer från Audi om hur bilen ska lagas och Björns tålamod har börjat rinna över. Trots att bilen såldes med 8 års batterigaranti har han heller inte fått några klargörande svar om och när elbilens batteri ska repareras eller bytas ut. 
– Det är en ganska stor investering och jag tycker att man borde få någon sorts kompensation för en sådan sak, säger han.

Informationen om återkallelsen i Sverige är knapphändig, men i USA finns officiella dokument hos NHTSA. Det handlar om Audi e-tron 55 med batteri från tillverkaren LG av typen E61V och som är tillverkade mellan maj 2020 och mars 2022. NHTSA-dokumenten uppger att bilen kan drabbas av självurladdning och termisk överbelastning som ger rök och brand under bilen. Ett mindre antal bilar i USA och Kanada ska ha börjat brinna. Det finns även en film från Israel som visar en Audi e-tron som självantänder. Att elbilar börjar brinna är mycket ovanligt.

En Youtube-film visar en Audi e-tron som tycks självantända på parkeringen.

Audi i Sverige bekräftar att de återkallat elbilen Audi e-tron 55. Det är dock inte alla bilar som är drabbade, utan det beror på vilket batteri bilen fick i fabriken. Trots frågor från Carup har Audi inte lämnat några tydliga klargörande svar på när batterierna i Audi e-tron ska bytas eller repareras. De har heller inte svarat på frågor vilken kompensation ägare som inte kan använda sin elbil fullt ut får.

– När det gäller e-tron så kan kunderna kontakta sin verkstad nu för att installera en mjukvara för batteriövervakning. Det innebär att de kommer att få ett varningsmeddelande om något är avvikande och information om att de skall kontakta verkstad. Kvarstår tills vidare gör begränsningen om att endast ladda till 80% för att batteriet skall belastas mindre. Även under normala förhållanden rekommenderar vi som bekant att endast ladda till 80% för att ge batteriet så lång livslängd som möjligt, uppger Audis informationschef Irene Bernald i ett skriftligt svar. 
LÄS MER: