Audi var först ut bland premiumtillverkarna när de lanserade en stor elektrisk SUV. E-tron-modellen hyllades och blev snabbt en favorit. Men slutet för modellen blev bittert. Nu går Audi Q8 e-tron i graven och drar en hel bilfabrik med sig.
Audis elektrifieringsvåg inleddes 2018. Planen var att övergå till en mer elektrifierad framtid med lanseringen av olika elbilar under varumärket “e-tron”. Samma år lanserades deras första helt eldrivna bil. Audi e-tron var hypermodern och utrustad med allt det hetaste inom elbilar.
Lanseringen skedde på motormässan i Geneve och leveranserna började 2019. Bilen hyllades stort när motorjournalister bjöds in till tester i öknen. Audis lyxiga el-SUV var rymlig och hade generös räckvidd. Den fick dock en blygsam start. Få bilar levererades under de första månaderna. Det var först år 2020 som leveranserna av e-tron började ta fart. I elbilslandet Norge gjorde bilen braksuccé och toppade försäljningsstatistiken.
Namnet e-tron blev snabbt ett samlingsnamn för alla Audis elektrifierade modeller. Därför bytte de logiska tyskarna namn på bilen 2022 till Q8-e-tron och Q8 e-tron Sportback. Riktigt så logiskt var det kanske inte. En del förvirrades av namnbytet eftersom Audi redan hade en modell som hette Q8 utan e-tron-suffix.
Audi gav bilen en ordentlig modernisering för att hålla jämna steg med nya bilar från konkurrenterna. Bland annat fick batteriet en högre kapacitet vilket gjorde att nya Q8 hade en räckvidd på upp till 60 mil. Den fick dessutom bättre laddhastighet och en ny, mer effektiv elmotor på bakaxeln.
Men namnbytet och uppdateringarna var inte tillräckliga för att locka fler kunder. Audi började få det motigt med försäljningen. Sex år efter debuten har marknaden för lyxiga elbilar svalnat rejält. Dessutom fick Audi konkurrens från sig själv i och med lanseringen av den nya elbilen Audi Q6 e-tron.
Bakom kulisserna var situationen ohållbar för Audi. Q8 e-tron och Q8 Sportback e-tron är de enda modellerna som produceras vid Audis fabrik i Bryssel. Anläggningen har en maximal produktionskapacitet på 120 000 fordon per år. Under 2023 sålde de bara 49 001 Q8:or globalt.
Sommaren 2024 stoppade Audi produktionen i elbilsfabriken i Bryssel. I september bekräftade ledningen att de inte planerade att producera några fler bilar i sin anläggning där över 3000 människor arbetar. Efter månader av förhandlingar, bråk och protester är det klart att fabriken stänger den 28 februari. En talesperson för Audi meddelade redan i november att man inte har lyckats hitta någon köpare för den krisande fabriken.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.