Biltemas oväntade priskrig: Sänker med 67%

Under fettisdagen inledde Biltema ett nytt priskrig. Företagskedjan sålde semlor 67 procent billigare än konkurrenterna.
Vi vill att alla ska kunna njuta av en riktigt god semla utan att det ska kosta skjortan, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

Biltema har länge varit en dominerande aktör på den svenska marknaden och har i dag över 160 varuhus i fyra nordiska länder. Men på senare tid har det dykt upp nya konkurrenter i form av finska Motonet och danska Thansen. Under årets fettisdag använde Biltema sig av en ny kampanj för att locka till sig kunder.

Under fettisdagen skjuter priset på semlor i hela landet. Enligt Nordeas semmelindex är semlan dyrast på Stockholms konditorier med ett snitt på 59 kronor, 2 kronor dyrare än förra året. I Göteborg kostar en semla 49 kronor och i Malmö 47 kronor. Bara de tre senaste åren har priset på semlor ökat med 30 procent, vilket inte är okej enligt Biltema.

Under fettisdagen sålde Biltema semlor för endast 20 kronor.

Företaget valde därför att inleda ett priskrig. I alla Biltemas olika caféer i Sverige gick det därför att köpa en semla för 20 kronor under fettisdagen. Detta gjorde Biltemas semlor cirka 67 procent billigare än snittpriset.
– Fettisdagen är här och på Biltema Café gör vi det enkelt att njuta av en klassisk semla – utan att tömma plånboken, skriver Biltema i ett pressmeddelande.

Biltema gick dessutom ut med en annan nyhet i veckan som visar hur de rustar för att möta de nya konkurrenterna. Företaget planerar nämligen att bygga ut sina varuhus i Karlskrona i år.
– Det innebär att vi dubblerar ytan jämfört med tidigare. Så det är verkligen omfattande, säger varuhuschefen Samuel Gordér till Blekinge Läns Tidning.
LÄS MER: