Biltema rustar för att möta de nya konkurrenterna. Kedjan bygger nu ut fler varuhus och restauranger.
– Men vi har ingen korv, säger Stefan Roysson, affärschef på Thansen.
Biltemas butik i Karlskrona öppnade redan 2013. Det är ett av koncernens första varuhus. Men nu flåsar de nya konkurrenterna Motonet och danska Thansen dem i nacken. Då bestämmer sig Biltema för att spänna musklerna och bygga ut sina varuhus. Nyligen meddelade Biltema att varuhuset i Botkyrka skulle byggas ut kraftigt. Nu dubblar de upp sitt varuhus i Karlskrona.
– Det innebär att vi dubblerar ytan jämfört med tidigare. Så det är verkligen omfattande, säger varuhuschefen Samuel Gordér till Blekinge Läns Tidning.
I den gamla örlogsstaden Karlskrona fördubblar man varuhusets yta med ytterligare 3000 kvadratmeter. Dessutom tar man till ett beprövat svenskt knep. Billig korv, mjukglass, de bygger ut cafeterian för att locka folk.
– Det är jättepopulärt. Det känns väldigt kul att snart kunna erbjuda detta även till våra kunder, säger varuhuschefen Samuel Gordér.

Thansen kör sina varuhus utan lågpriskorv. Danskarna har inga planer på att försöka kopiera Biltemas koncept med en cafeteria.
– Nej, vi har ingen korv i våra butiker. Det är i så fall bara på våra invigningar. Sedan har vi ett eget koncept. Det är både våra egna produkter. Men sedan finns det också märkesprodukter som är mer kända, för dem som är beredda att lägga ut lite mer, säger Stefan Royssson, affärschef för Thansen i Sverige.
De har passerat 21 varuhus i Sverige. Thansen öppnar butiker i parti och minut. Men man gör det på sitt eget sätt och försöker inte härma efter Biltemas vinnande koncept. Thansen öppnade sin butik i Karlskrona den första mars förra året. I november började Biltema bygga ut sitt varuhus. De båda koncernerna påstår att de inte kommenterar sina konkurrenter. Men många konsumenter hoppas på priskrig.
– Jag vet inte vad vi ska säga om det. Men vi har vårt koncept och det tror vi på. Eftersom vi fått ett sådant gensvar har det funnits ett tomrum som vi fyller på marknaden, säger Stefan Roysson.
Hos Biltema i Karlskrona är man optimistisk. Med den nya utbyggnaden och cafeterian ska man bli ett utflyktsmål under helgerna. Men fram tills det är klart kommer butiken att vara en arbetsplats.
– Det är lite trångt med parkeringar för våra kunder. Men de allra flesta är positiva till att detta händer, så det är jätteroligt att de ser på det så, säger Samuel Gordér.
Enligt honom går allt enligt planerna. Om det fortsätter så kommer Biltema i Karlskrona att nyöppna sin butik redan i september.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.