Biltema-utmanaren visar tydligt att de är i Sverige för att stanna. Nu öppnar Thansen ännu en butik.
Thansen är en dansk butikskedja som säljer biltillbehör, reservdelar och däck. Med tiden har de också börjat sälja saker för camping, fritid och cyklar. Många jämför kedjan med Biltema. Och utmanaren har vuxit i raketfart. Thansen har nu över 80 butiker i Danmark, omkring 50 i Norge, och har etablerar de sig rejält i Sverige. Nu öppnar de ännu en butik.
Den snabbväxande danska Biltema-utmanaren ska redan i oktober slå upp dörrarna till en ny butik i Sandviken.
– Det blir en viktig pusselbit i det nät av butiker vi håller på och bygger upp i Sverige, säger Stefan Roysson, administrationschef på Thansen, till Arbetarbladet.
För bara tre år sedan öppnade de sin första butik i Sverige i Helsingborg. Nu finns det totalt 26 butiker runt om i landet. Och Sandviken blir ett perfekt läge för Thansen. Där finns en handelsplats och stark potential för kunder att handla. Samtidigt är läget bra, mellan Gävle och Borlänge, där de redan har butiker.
Och det var bara några veckor sedan som Thansen öppnade sin senaste butik i Ludvika, och i september är det Sundsvalls tur.
– Vi håller en väldigt hög fart och etablerar ungefär en butik i månaden nu. Den i Sandviken blir nummer 28.
Butiken jämförs mycket Biltema. Men det är en nisch där kedjan nu vill in. Thansen har satt som mål att nå hela 100 butiker i Sverige, och Stefan Roysson oroar sig inte alls för konkurrensen.
– Vi fokuserar på vårt koncept och vi har hittat en plats på marknaden. De butiker vi öppnat tas väl emot av kunderna och vi har upplevt en tillväxt.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.