Biltema-konkurrent satsar på nytt jättevaruhus

Biltemas danska utmanare expanderar. Jättekedjan Thansen öppnar nytt varuhus i en ny svensk stad.
– Vi har en hög tillväxttakt och öppnar nästan en butik i månaden i Sverige, säger Stefan Roysson, administrativ Sverigechef för Thansen, till ST.

Biltema har länge varit en dominerande aktör på den svenska marknaden och har idag cirka 160 varuhus i fyra nordiska länder. Nu hårdnar kampen om kunderna. Men de senaste åren har två nordiska konkurrenter dykt upp, nämligen den finländska kedjan Motonet och den danska kedjan Thansen. Nu avslöjar Sundsvalls Tidning att Thansen planerar att öppna ytterligare ett varuhus i Birsta utanför Sundsvall.

Thansen öppnade sin första butik i Sverige 2022 och är verksam inom samma segment som Biltema och erbjuder ett liknande produktsortiment. Den danska jättekedjan har inlett en offensiv i Sverige och planerar att öppna flera nya butiker i år. En av dessa nya butiker kommer att öppnas i september i Sundsvall.
– Vi har haft Sundsvall i vår plan under lång tid och det blir en viktig pusselbit för oss. Vi tittar efter attraktiva lägen i köpcentrum för vår verksamhet. Vi har hittat ett fantastiskt läge och har haft ett bra samarbete med fastighetsägaren, säger Stefan Roysson, administrativ Sverigechef för Thansen.

Biltema får nu utökad dansk konkurrens i Sverige.

Vid handelsområdet i Birsta finns redan ett Biltema-varuhus och finska Motonet öppnade en butik i samma område hösten 2023. Konkurrensen är dock inget som skrämmer den danska kedjan.
– Det finns plats för alla. Vi fokuserar på vår verksamhet och har ett bra koncept som vi vet fungerar, säger Roysson.

Även Biltemas finska konkurrent Motonet avslöjade i veckan att de letar efter en lokal i Luleå där de vill etablera sig. Den finska kedjan har ungefär 40 butiker i Finland och har, precis som Thansen, nu inlett en stor offensiv i Sverige och planerar att öppna fem nya varuhus i landet i år. Men Biltema har tidigare valt att inte kommentera konkurrensen från de två nordiska kedjorna.
– Vi uttalar oss aldrig om konkurrenternas etableringar, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.
LÄS MER: