Bilmodell ökar 793% när Grand Tour går i graven

Det sista avsnittet av The Grand Tour har skapat en rusning efter två populära äldre bilmodeller. På en hemsida har en av modellernas annonsvisningar ökat med 793 procent den senaste veckan. 
– Det senaste avsnittet av The Grand Tour har fört tillbaka dessa ikoniska modeller i rampljuset, säger Erin Barker, redaktionschef för Auto Trader. 

Att trion Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May är älskade bland bilentusiaster är ingen nyhet. Men att de fortfarande kan skapa ett galet intresse kring två äldre bilmodeller är något som på ett sätt visar deras storhet. För i det sista avsnittet av programmet The Grand Tour som titulerats “One For The Road” besökte Top Gear-trion Zimbabwe där alla fick tävla i varsin äldre bilmodell. 

Jeremy Clarkson valde att sätta sig i en Lancia Montecarlo, men det är de två andra programledarnas val som skapat en hysteri på begagnatmarknaden. James May och Richard Hammond valde nämligen att köra i en Ford Capri GXL och en Triumph Stag. 

Sedan avsnittet släpptes har intresset på Auto Trader webbsida för Ford Capri GXL ökat med 185 procent. Men det är ingenting jämfört med hur antalet annonsvisningar på Triumph Stag ökat med galna 793 procent.  Även Google Trend rapporterar om en ökning på båda modellernas visningar med cirka 75 procent. 

Det senaste avsnittet av The Grand Tour har fört tillbaka dessa ikoniska modeller i rampljuset. Det påminner tittarna om deras tidlösa tilltal, samtidigt som de får se sina favoriter köra dem. Som ett resultat har vi sett ett enormt ökat intresse, med båda modellerna som blivit otroligt populära på vår webbsida under dagarna efter showens release, vilket bevisar att kändisar och populärkultur fortfarande har en enorm inverkan på vår livsstil, inklusive att köpa en ny bil, säger Erin Barker redaktionschef på Auto Trader, till Car dealer magazine.
LÄS MER: