Hade ägaren uppmärksammat det i tid hade 80 000 kronor kunnat sparas. I stället slutade det med ett totalt haveri i hybridsystemet – och en bil som dog mitt på vägen.
– Åtgärda det direkt, annars kan det sluta dyrt, säger mekanikern George.
En BMW-ägare trodde att det bara var en vanlig varningslampa. Några dagar senare stod bilen still och för att få fart i bilen igen skulle ägaren behöva betala en rejäl summa. Notan landade på runt 80 000 kronor. Nu varnar hybridexperterna på OGS Mechanics för felet som kan drabba laddhybrider och som i värsta fall slår sönder hela hybridsystemet.
Bilen som bogserades in var en BMW 330e med batterilampan tänd. För ägaren såg det ut som ett enkelt elfel. Men i verkstaden förstod mekanikerna snabbt att något annat hade hänt.
– När batterilampan tänds på de här hybridbilarna är det aldrig generatorn. Det är alltid något i högvoltsystemet, säger mekanikern George på OGS Mechanics.

Problemet spårades till en av hybridens mest känsliga delar: växelriktaren. Den omvandlar högvoltsström till växelström för elmotorn och samtidigt laddar den 12-voltsbatteriet. Den är vätskekyld och beroende av att systemet håller extremt låga temperaturer. En knappt synlig läcka hade tömt hybridens kylsystem så mycket att temperaturen steg okontrollerat.
– Det är bara pyttesmå droppar men det gör enorm skillnad.
Det var helt enkelt ett litet kylvätskeläckage som var grunden till det stora haveriet. När kylningen försvann överhettades växelriktaren snabbt. Resultatet var ett verkligt skräckexempel.
– Den här delen bokstavligen exploderade eftersom den inte fick någon kylning, säger George och håller upp en växelriktaren som smält och spruckit av värmeutvecklingen.

Felet är extra lurigt eftersom BMW:s hybridsystem inte har någon temperaturmätare som varnar föraren.
– Det finns inga temperaturmätare. Du har ingen chans att stoppa bilen innan den bryter ihop, säger George och kallar det ett konstruktionsproblem
Skadorna på växelriktaren, plus arbetet, brukar landa på runt 6 000 pund – närmare 80 000 kronor. Och det värsta är att problemet är fullt möjligt att undvika om man lyckas uppmärksamma det i tid.
– Regelbundna kontroller är det enda sättet. Ser du minsta droppe så åtgärda det direkt, annars kan det sluta dyrt.
För alla som kör BMW:s hybridmodeller som 330e och 530e är rådet från George tydligt. Även andra modeller kan ha kylvätska och AC-system som måste fungera felfritt för att inte orsaka skador.
– Håll koll på hybridens kylvätskenivå och se till att AC-systemet fungerar, eftersom det används för att kyla både batteri och elektronik. Annars kan en liten läcka förvandlas till en av de dyraste missarna.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















