Fords elbilar har floppat. Försäljningen är katastrofal i flera länder och nu testar man ett nytt grepp i Storbritannien. Genom att ge bort hemmaledare, montering och även laddbonusar.
Den amerikanska biltillverkaren Fords försäljning går trögt. Nu tar man till ett oväntat grepp för att öka intresset för sina elbilar – varje ny kund får med sig en kostnadsfri hemmaladdare och installation.
– Ford har bestämt sig för att förenkla och avlasta hela ägarupplevelsen genom att lansera ett unikt löfte till nya elbilskunder, säger Lisa Brankin, vd för Ford i Storbritannien enligt Dailymail.
Det nya initiativet, som döpts till Power Promise, gäller hela Fords eldrivna personbilsprogram. Det omfattar bland annat den nya elektriska Puma Gen-E, comebacken av Capri som elbil, samt modeller som Explorer och Mustang Mach-E. Även eldrivna skåpbilar som E-Tourneo Custom och E-Tourneo Courier omfattas.

Utöver laddboxen från Ohme, som monteras hemma utan extra kostnad, får kunder som väljer elavtalet “Intelligent Octopus Go” en laddbonus motsvarande upp till 1 600 mils körning helt utan kostnad. Tariffen styr automatiskt laddningen till tider då elen är billigare och grönare, vilket kan minska laddkostnaderna med upp till 70 procent.
Bakgrunden till erbjudandet är en undersökning där 25 procent av 5 000 tillfrågade förare uppgav att de avstår från elbil på grund av att det verkar krångligt att äga en bil som måste laddas. Greg Jackson, vd för Octopus Energy, menar att samarbetet är ett steg i rätt riktning:
– Fords åtagande att erbjuda en gratis laddbox tillsammans med våra smarta elavtal är ett starkt incitament för fler att byta till eldrift. Det gör det enkelt – och billigare – att köra elbil.
För den som inte har möjlighet att ladda hemma erbjuder Ford istället 500 pund i rabatt (cirka 6 600 kronor) vid köpet. För att underlätta ytterligare ingår även fem års kostnadsfri service, bärgning och åtta års garanti på batteriet. Elbilsägare får också tillgång till över 33 000 publika laddpunkter via Fords BlueOval Charge Network.
Erbjudandet kommer samtidigt som Storbritannien justerat sina mål för elbilsförsäljning och flera tillverkare försöker hitta nya sätt att locka kunder. Samtidigt växer infrastrukturen snabbt – bara i år har över 3 000 nya laddstationer installerats i landet, och flera nya snabbladdningshubbar har öppnat.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.