Det ikoniska prestandamärket är på väg att utraderas. Nu avslöjar Europachefen att man gör en helomvändning.Nu vill de återinföra bensinmotorer för att rädda framtiden.
Abarth satsade helhjärtat på elbilar när märket lade ned sina klassiska 595- och 695-modeller 2024. Men förändringen slog hårt. I Storbritannien har försäljningen rasat från 954 bilar vid samma tid i fjol till bara 273 i år – långt ifrån toppåret 2018 då märket sålde över 5600 bilar. I Sverige har bara 13 Abarth registrerats i år, ett tapp med 85 procent. Missnöjda entusiaster och en dramatisk nedgång har nu tvingat fram ett historiskt omtag.
– Abarth-kunden vill ha en förbränningsmotor, inte bara för kraften utan för att man vill skruva och modifiera bilen själv. På elbilen går inte det. Abarth-klubbarna är inte särskilt glada på oss, säger Europachefen Gaetano Thorel till Autocar.


Den stora vändningen handlar om en planerad bensinversion av nya Fiat 500 Hybrid. Plattformen är egentligen utvecklad för eldrift, men enligt Thorel går det ”i teorin” att stoppa in mer effekt än dagens beskedliga drivlina. Problemet är att hybridens nuvarande motor, en 1,0-liters trecylindrig bensinare med 64 hästkrafter, är långt ifrån Abarth-material.
Bilen tar hela 16,2 sekunder till 100 km/h, vilket gör den till en av marknadens långsammaste modeller när den lanseras i början av nästa år. Motorn levererar dessutom sin kraft jämnt och lågt i registret, från cirka 2000 varv, vilket går emot den mer högvarviga karaktär som brukar känneteckna Abarth.


Att hitta rätt motor är dock en stor utmaning. Plattformen är trång eftersom den är byggd för elmotorn i 500e och lämnar knappt något utrymme för större bensinmotorer eller den extra kylning som krävs. Dessutom är Abarth ett nischmärke och en helt ny bensinbil kräver stora investeringar. Men trots hindren är riktningen tydlig.
– Vi försöker, säger Thorel till Autocar.
Hans uttalanden är den första tydliga signalen om att Abarth kan överge sin renodlade elbilsstrategi. Om beslutet tas kan det inte bara påverka en ny Abarth 500. Utan också den större 600-modellen och alla framtida prestandaversioner från märket. Abarth är på väg mot ett vägskäl och nu ser det ut som att bensinen kan bli räddningen.

LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















