Bilköpare i kläm – mardröm när växellåda rasade

Mardrömsläge för bilköpare. Hamnade mitt i kläm när försäkringsbolaget och bilhandlaren skyller på varandra. Då vände han sig till Allmänna reklamationsnämnden. 

Förra året hörde en 36-årig örebroare ett oroväckande ljud från automatlådan på sin Renault Talisman. Bilen hade han köpt begagnad på Kamux i staden. Därför åkte han raka vägen dit för att göra en kontroll. Snart fick örebroaren en präktig örfil. Verkstaden meddelade att det var fel på en koppling i växellådan. Reparationen skulle gå på 55 000 kronor. En stor kostnad med tanke på bilens pris och värde. Därför vände han sig till försäkringsbolaget Volvia där han hade sin maskinskadeförsäkring.

Där var man avvisande. Försäkringsbolaget hänvisade mannen tillbaka till bilhandlaren Kamux. De ansåg att det var deras ansvar eftersom de sålt en bil som gått sönder så kort tid efter köpet.  Där var man lika avvisande. Enligt Kamux hade garantin gått ut. De ansåg att det var försäkringsbolagets problem. Man ville inte alls ta ansvar för bilen som sålts till 36-åringen.

Då blev mannen förbaskad. Istället för att ringa fram och tillbaka mellan Volvia och Kamux anmälde han dem till Allmänna reklamationsnämnden.
Försäkringsbolaget gör gällande att skadan inte omfattas av försäkringen då försäkringen enligt villkoren inte omfattar skador som annan ansvarar för enligt lag. Det är inte visat att någon annan genom ett rättsligt bindande beslut är ansvarig för skadan. Nämnden finner därför att bolaget bör reglera skadan i enlighet med försäkringsvillkoren, skriver nämnden i sitt beslut.

Nämnden kom alltså fram till att försäkringsbolaget skulle stå för kostnaden. Och de rekommenderar Volvia att göra så. Däremot var en av ledamöterna av en annan åsikt och tyckte att ansvaret låg på Volvia. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt