Nissans kris blir allt djupare. Bilmärket har ett gigantiskt skuldberg på 60 miljarder kronor som måste betalas nästa år. Nu tar de till drastiska metoder för att få fram pengarna.
För att undvika att hamna i fritt fall försöker Nissan nu att dra in över 70 miljarder kronor genom en blandning av lån och utförsäljning av tillgångar, rapporterar Bloomberg. Planen är långt ifrån blygsam. Företaget vill ta in pengar genom att ge ut värdepapper som senare kan omvandlas till aktier och även genom att sälja obligationer med hög ränta, både i dollar och euro.
Dessutom försöker vd Ivan Espinosa (bilden ovan) låna drygt 1,4 miljarder dollar, där den brittiska staten står som garant. Att just Storbritannien stöttar är inte så konstigt. Nissan har sin största fabrik i landet, i Sunderland, och har nyligen lovat att satsa ytterligare två miljarder pund på elbilar där. Men låneansökningarna är bara början.

Företaget planerar även att sälja delar av sitt ägande i Renault och batteritillverkaren AESC. Även fabriker i Sydafrika och Mexiko är till salu, liksom fastigheter i USA och Nissans huvudkontor i Yokohama. Där kan det till och med bli aktuellt med ett upplägg där man säljer byggnaden och sedan hyr tillbaka den. Flera banker är redan redo att bistå med lån.
Trots de tuffa beskeden rusade Nissans aktiekurs tillfälligt uppåt i Tokyo. Men det är långt ifrån säkert att planen blir verklighet eftersom styrelsen ännu inte har godkänt åtgärdspaketet. Bakgrunden till krisen är en snabbt försämrad ekonomi. Nissans interna dokument visar att bolaget riskerar ett rörelseresultat på minus 450 miljarder yen (motsvarande över 30 miljarder kronor) om USA:s tullar ligger kvar. Även utan tullarna beräknas förlusten till 300 miljarder yen vilket är den största i bolagets historia.

För att möta problemen har Nissans nytillträdde vd Ivan Espinosa aviserat ett enormt sparpaket. 20 000 jobb ska bort och sju av 17 fabriker ska stängas. Två av dessa tros ligga i Japan, nära Yokohama och står för nästan en tredjedel av landets produktion. Tidigare försök att slå sig ihop med konkurrenten Honda sprack efter oenigheter kring nedskärningar.
Officiellt har Nissan fortfarande tillgång till omkring 140 miljarder kronor i kontanter och kreditlinor vilket är nog för att klara sig i 12 till 18 månader, enligt Espinosa. Men kreditvärderingsinstituten har redan degraderat bolaget till så kallad “skräpstatus” och kassaflödet var negativt det senaste räkenskapsåret. Det kan låta som slutet för ett av Japans mest kända bilmärken. Men helt uträknade är de inte.
I Sunderland väntar en ny batterifabrik med hjälp från brittiska staten och andra investerare. Och om det nya handelsavtalet mellan Storbritannien och USA leder till lägre tullar på elbilar kan Nissan, åtminstone där, få en tillfällig andningspaus. Men just nu handlar det om att överleva. Och när en biltillverkare börjar planera för att sälja sitt huvudkontor. Då vet man att det är allvar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.