Biljättens oväntade drag: Ny tvåtakts-motor

Biljätten General Motors jobbar på något som många trodde var förlegat. Det kan bana väg för en helt ny era för bensinmotorer om tekniken fungerar. Nu tar man patent på en ny tvåtaktsmotor.

Tvåtaktsmotorer har länge varit något man förknippar med gamla mopeder och röksprutande båtmotorer. De föll i glömska när de ansågs för smutsiga, högljudda och ineffektiva för dagens krav. Under många år har nästan all utveckling riktats mot fyrtaktsmotorer, som dominerat bilvärlden i decennier. Men tvåtaktaren har en stor fördel. Den är lättare, enklare och kan ge betydligt mer kraft i förhållande till sin storlek.

Det är just de egenskaperna som nu fått GM att titta på tekniken igen. Företaget hänger på Volvo som nyligen lämnade in en patentansökan gällande tvåtaktsmotorer och gör samma sak i USA, rapporterar Autoblog. Pantentansökan antyder att GM försöker lösa motorernas största problem som är utsläppen. En vanlig tvåtaktsmotor saknar vanliga ventiler och kamaxlar. I stället sköts luft- och gasflödet av öppningar i cylinder­väggen som täcks och öppnas av kolven.

Det gör motorn enkel, men innebär också att en del oförbränd bensin kan smita ut genom avgasröret. Det är detta som gjort tekniken omöjlig att använda i moderna bilar. GM:s patent visar dock en helt ny lösning. I stället för att låta kolven sköta allt finns ett rörligt hölje, som en slags extra vägg, placerad mellan kolven och cylindern.

Den kan styras elektroniskt och öppna och stänga portarna betydligt mer exakt än i en traditionell tvåtaktare. Poängen är att hindra de oförbrända gaserna från att försvinna ut i avgasflödet. När styrningen blir exakt minskar utsläppen kraftigt och då öppnas dörren för något som länge varit otänkbart. En renare och betydligt effektivare tvåtaktsmotor i en vanlig bil.

Delar av GMs nya tvåtaktsmotor enligt patentansökan. Det är i princip en genomskärning av cylindern och kolven, plus detaljer på den rörliga ventilhylsan.

Ett svenskt inslag finns också i bakgrunden. Saab var en av de sista biltillverkarna som faktiskt använde tvåtaktsmotorer i personbilar, bland annat i Saab 92, 93 och tidiga 96-modeller. De små och lätta motorerna gav både enkelhet och oväntad prestanda – något som bidrog till Saabs tidiga rallyframgångar. Men även där satte utsläppskraven stopp, och tekniken försvann ur bilvärlden på 1960-talet.

Nu kan den alltså vara på väg tillbaka. Vad GM planerar att göra med tekniken säger patentet ingenting om. Men faktumet att världens största biltillverkare ens tittar på tvåtaktsmotorer igen väcker stor uppmärksamhet. Och om lösningen fungerar kan det här bli den mest oväntade motorcomebacken på många år.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt