Biljätten i fritt fall – enorma tappet i försäljning

Biljätten Stellantis med 14 bilmärken stirrar rakt ner i avgrunden. Mer än en tredjedel av försäljningen förvann i USA. I Europa försvann nästan var femte bil. Nu har ännu en bilfabrik satts på paus och vd:n med 415 miljoner i årslön ska sluta.

Enligt Stellantis är det rakt över hela linjen som försäljningen stupar brant. På alla marknader visas det tunga siffror, allra helst i USA som varit deras stora kassako. Där minskade leveranserna för märken som RAM, Dodge och Chrysler med 36 procent förra kvartalet. Återförsäljarna har krävt krafttag och nu ska Stellantis rea ut sitt enorma billager.

I år blev det bara 1,15 miljoner bilar under kvartalet, ett tapp på 300 000 bilar. Det är betydligt värre än vad bolaget från början befarat. På den europeiska marknaden var raset inte lika stort för märken som Fiat, Peugeot, Citroën och Opel. I Europa gick man bara ner med 17 procent och det förklarades bland annat med förseningen av den nya modellen Citroën C3. Värst drabbat av alla märken inom Stellantis var ändå Maserati. Deras lyxbilstillverkare minskade med 60 procent och levererade bara 2100 fordon. 

Tappet i USA är 36 procent för märken som RAM, Dodge och Chrysler.
Fabriken för elbilen Fiat 500e är redan satt på paus, nu ska även Fiat Panda-fabriken stoppas.
Maserati tappade 60 procent av sin försäljning. Stellantis avgående vd:n Carlos Tavares har enorma problem att brottas med i jättekoncernen med 14 bilmärken.

För två veckor sedan gick Stellantis också ut med att sänka vinstprognosen. Anledningen är att man planerar att investera omkring 100 miljarder svenska kronor på att sänka priserna på den amerikanska marknaden och försöka få ut bilar genom bra rabatter. Samtidigt tänker de minska produktionen i USA för att få bukt med problemet de har med allt större lager av bilar. Ett bekymmer som koncernen brottas med över hela världen. 

I Italien har redan fabriken för den elektriska Fiat 500e satts på paus. I veckan meddelade Stellantis att även fabriken för Fiat Panda stoppas – för få köper bilarna. Vd Carlos Tavares med 416 miljoner kronor i årslön har redan meddelat att han slutar och går i pension. Men inte förrän 2026. Har Stellantis verkligen råd att ha en ”lame duck” i förarsätet så länge?
LÄS MER: