Biljätten i akut kris – nu måste 10 000 till sluta

Nissan är i djup kris. Efter jätteförlusten väntar fabriksnedstängningar och massvarsel. Deras nya vd har fått en mardrömsstart.

Nissan går dåligt. Förra året gjorde den japanska biltillverkaren en förlust på 50 miljarder kronor. Några av anledningarna sägs vara kraftigt minskad försäljning på den tuffa kinesiska marknaden. Och sjunkande intresse i USA.

Förra månaden tog Ivan Espinosa (bilen ovan) över Nissan. Hans företrädare Makoto Uchida lämnade efter sig ett kantrat skepp. Nissan som haft enorma framgångar under hela 2000-talet. Är nu i en av de djupaste kriserna någonsin.

På mindre än ett halvår har 19 000 anställda fått gå från Nissan. Förlusten senaste året blev 50 miljarder kronor. Foto: Nissan

Därför har den nya chefen bestämt sig för ännu större nedskärningar. Ivan Espinosa offentliggjorde planerna på att man ska minska personalen med 10 000 personer globalt. Då ska vi gräva i minnet att Nissan i november avslöjade planer på att göra sig av med 9000 anställda. Det betyder att man sammanlagt kommer att minska med nästan 20 000 personer.

Före nedskärningarna hade Nissan 133 000 anställda över hela världen. Men efter de här åtgärderna kommer den att ligga på ungefär 114 000. Enligt företaget själva ska man genom besparingarna bli mer effektiva sett över den globala marknaden. 

Nissan är också på väg att stänga fabriker. I juni kommer deras anläggning i Thailand att slå igen. Man har även aviserat att ytterligare få kommer att få bomma igen. Men än så länge har det inte kommit några besked vilka fabriker som får lägga sig i stupstocken.

Nissan har till och med tvingats överge planerna på att bygga en batterifabrik på den japanska ön Kyosho för elva miljarder kronor. En fabrik som skulle byggas till stor del av statliga medel. Bedömare tror att Nissans problem ligger i att de missbedömt intresset för hybrider och laddhybrider i USA. De har dessutom gjort samma misstag som de tyska biltillverkarna i Kina och inte förstått betydelsen av att introducera nya elbilsmodeller. 

Nissan grundades 1933 och började under 1950-talet exportera bilar utanför Japan. Då hette de Datsun och blev först kända som billiga småbilar. Men Nissan växte till sig och blev med åren en global aktör. I slutet av 1990-talet var företaget nära att gå omkull. Men ett samarbete med franska Renault räddade dem. Nu står de inför en ny kris.
LÄS MER: