Biljättens u-sväng: Hemi-V8 väcks från de döda

RAM lyssnade på kunderna och backar. Efter att ha lagt ned sin klassiska V8:a väcker de liv i Hemi-V8:n igen.

Den bensintörstiga men karaktärsfulla motorn ersattes nyligen av sexcylindriga alternativ, bland annat de nya “Hurricane”-motorerna. Trots att dessa erbjuder mer kraft och lägre förbrukning var det många som saknade det karaktäristiska V8-ljudet. Intresset svalnade och så småningom avgick Ram-chefen Tim Kuniskis. Men så vände vinden.

Efter att ha tagits ur produktion är den klassiska 5,7-liters Hemi-V8:an tillbaka i Ram 1500. Det är en oväntad vändning i en tid då V8:or tycktes förpassade till historien. Efter en politisk förändring i USA med lättade miljökrav förändrades också spelreglerna. Redan till modellår 2026 återinförs Hemi-V8:an.

Motorn är i stort sett samma som innan inklusive mildhybridsystemet eTorque vilket gjorde det möjligt att återinföra den utan omfattande ombyggnad. Prismässigt placeras V8:an som ett tillval på de flesta versioner. Trots att den har mindre effekt än de nya turbomotorerna. På lyxigare modeller som Longhorn är den till och med ett kostnadsfritt alternativ.

Chryslers Hemi-V8 har en historia som sträcker sig tillbaka till 1950-talet. Den moderna versionen som nu gör comeback lanserades 2003 och har nästintill blivit en symbol för amerikansk prestanda. Trots att den tekniskt sett inte längre har en helt hemisfärisk förbränningskammare har namnet Hemi levt vidare som ett varumärke för kraftfulla och karismatiska motorer.

Mycket talar för att detta bara är början. Enligt The Autopian säger rykten att även prestandamodeller som TRX och Dodge Durango Hellcat kan få en fortsättning med V8-motorer. Något förre vd:n Kuniskis själv inte ville kommentera, men han förnekar det inte heller. Samtidigt har Stellantis fortfarande planer på att lansera laddhybriden RamCharger och helt eldrivna Ram REV. Men dessa skjuts nu framåt i tiden för att ge plats åt V8:ans återkomst.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt