Opel skrotar elbilsplaner. Vd får äta upp sitt uttalande från 2023.
– Från 2028 kommer vi bara erbjuda elektriska bilar, sade vd Florian Hüttl för två år sedan.
Uttalandet gjordes 2023. Då hade Florian Hüttl varit vd för Opel i ett år och presenterade storslagna planer för framtiden. Samtidigt hade Opel och Stellantis börjat bygga en enorm batterifabrik i Kaiserslautern. Gigafactory skulle producera 600 000 batterier om året. Men förra året stoppades produktionen. Nu står fabriken tom som ett monument för Europas oförmåga att bygga batterier till elbilar.
Dessutom har efterfrågan på elbilar i Europa mattats av. Konsumenterna vill ha fordon med förbränningsmotorer. Och då gör Opel som Volvo, man skrotar sina vidlyftiga elektriska planer.
– Om det finns efterfrågan behöver inte produktionen av förbränningsmotorer begränsas till 2028. Men vi har helt klart siktet inställt på målen när det gäller att minska koldioxidutsläppen från vårt företag och våra bilar. Vi håller just nu på att se över våra motsvarande planer och anpassa dem till de nya förutsättningarna, säger en talesperson till Bild Zeitung.


Opel är på väg att lansera nya Corsa 2027 och året därefter är det planerat för en ny och uppdaterad version av storsäljaren Astra. Båda kommer att säljas med förbränningsmotorer. Enligt Opel är det för att möta kundernas önskemål. Europeerna vill fortsätta köra bilar och tanka dem med bensin och diesel.
Beslutet väcker stor uppmärksamhet, inte minst i Tyskland. Opel var en av de stora pionjärerna för elektrifieringen bland europeiska biltillverkare. Först hade man satt 2025 som målsättning för att bara tillverka elektriska modeller. Senare sköts detta fram till 2028 för att nu rivas upp helt och skrivas till en avlägsen framtid.
Opel kommer att erbjuda alla sina modeller med förbränningsmotorer. De mindre bilarna ska enbart tillverkas med sådana. Medan de större modellerna som Frontera kommer att erbjudas även i hybridversioner.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.