Biljätten förlorade i domstol. Tvingas köpa tillbaka defekt dieselbil som de sålde för fem år sedan.
– Det var sunt förnuft som vann över juridiskt trixande, säger advokat Marcus Palmberg.
En man i Stockholmstrakten köpte en fabriksny BMW 320d av Bilia för fem år sedan. Han valde en förlängd nybilsgaranti. Redan efter ett halvår tändes motorlampan.
– Det var de vanliga symptomen när det handlar om problem med avgasreningen på dieselbilar, säger Marcus Palmberg på Juristbyrån Din Juridik AB.
Det är många som drabbats av de här problemen. Sensorerna till dieselbilarnas avgasrening hemsöker många bilägare. Det är anledningen till flera strider mellan köpare och bilhandlare.
– Lamporna släcktes och man bytte avgasresningssensorerna. Sedan körde han vidare och allt verkade gå bra. I alla fall ett tag. Efter bara några månader så tändes lamporna igen. Då fick vår klient återigen åka in till Bilia.

Stockholmaren med sin BMW hade ingen aning om vilket elände han skulle få gå igenom. Under de närmaste åren blev han stamkund på Bilias verkstad.
– Så här fortsatte det i flera år. Sju gånger fick kan åka till Bilia för att byta sensorerna. Personalen på verkstadsgolvet tyckte att det var konstigt. En ny bil ska inte gå sönder på det viset. Däremot tyckte inte företagsjuristerna på samma sätt, säger Marcus Palmberg.
Bilia var beredda att dra saken så långt det gick. För dem var det en viktig fråga. De vill inte behöva häva köpet. Då finns risken att det dyker upp fler missnöjda kunder.
– Bilias advokater gick rätt hårt år vår klient i tingsrätten. De menade bland annat att problemen berodde på hur han hade kört bilen. Det var visserligen en diesel som hade gått en del korta sträckor i förorten, säger Marcus Palmberg.
BMW-ägaren vände sig till hans advokatbyrå för att få hjälp. Marcus Palmberg hittade en lucka som skulle kunna fungera i domstolen.
– Då grävde vi fram att det inte står någonting i instruktionsboken om hur man ska köra bilen. Det fanns ingen som helst information om detta. Och det är inte rimligt att bilköpare ska kunna anta detta.
Domstolsförhandlingarna blev hårddragna. Båda sidor hade gjort ett gediget arbete för sin sak.
– Under rättegången hade båda sidorna varsin professor som sakkunnig. Det blev en hel del tekniska diskussioner. till slut kom tingsrätten fram till att man inte kan köra en dieselbil på det viset. Samtidigt ansåg man att det var säljarens ansvar.
– Det måste kunna rymmas inom normal användning att man kör en del korta sträckor. Därför gick tingsrätten till slut på vår linje. Och rätten anser att bilhandlarna måste upplysa sina kunder med riskerna om de kör kortare sträckor med de här dieselbilarna.
Bilia är fåordiga. Domen var ett prestigeladdat nederlag för den börsnoterade koncernen som är ett av Sveriges största företag inom branschen.
– Jag har inte hört något om detta, säger Anders Rydheimer, informationschef på Bilia.
Vi förklarar hela saken för honom.
– Just nu har jag inget att säga om det, ni får återkomma, eller så återkommer jag, säger Anders Rydheimer.
För Bilia blev det här en dyr affär. Istället för att häva köpet på 563 800 kronor för BMW-dieseln. Måste de nu betala sina egna och kundens rättegångskostnader. Den summan blir 971 000 kronor. Därtill måste de köpa tillbaka bilen för cirka 650 000 kronor inklusive ränta. Dessutom kan domen bli en seger för många andra människor som äger dieselbilar. Den här BMW-ägaren är inte den enda som drabbats av ett liknande problem.
– Ja, det kan bli vägledande och nu måste bilhandlarna upplysa sina kunder och häva köpet om det blir sådana här problem, avslutar Marcus Palmgren.
Fordonsjuristen Ulf Stefansson arbetar med konsumentfrågor vid köp och reparation av fordon.
– Om en diesel körs mycket i stan korta sträckor så kan systemet med partikelfilter sota igen men det står säkerligen inget sådant i instruktionsboken. Ser inga direkta konsekvenser egentligen om bilen brukats enligt instruktionsboken men tror det generellt att det är svårt för biltillverkare att hävda att bilen måste köras på ett korrekt sätt, säger han.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.