Biljätte anklagas för fräck bluff mot kund som skulle byta in en bil. Nu svarar företaget på kritiken.
– Vi beklagar naturligtvis mycket att Järvinen fick ett dåligt intryck av Kamux, säger Katariina Hietaranta på Kamux till Iltalehti.
I Finland har en händelse runt den stora bilkedjan Kamux fått stor uppmärksamhet.
– Ett företags anseende bygger inte på reklamkampanjer utan hur man agerar, säger Anssi Järvinen till Iltalehti, som är en av Finlands största tidningar.
Han skulle sälja sin Citroën DS3. Anssi Järvinen körde raka vägen till en av Kamux bilhandlare i Finland. Det är en av landets största kedjor. Där kom han snabbt i samspråk med en försäljare. Denne tog hans begagnade fransos ut på en anmärkningsvärt lång testrunda. När bilhandlaren kom tillbaka pekade han på framlyktan. Den var trasig och skulle kosta mer än 30 000 kronor att reparera. Handlaren erbjöd sig att köpa Anssis Citroën om han sänkte priset med samma summa.
Det gick inte Anssi Järvinen med på. Istället vände han sig till en annan bilhandlare. Då märkte han att en säkring var bortplockad i bilen. Och Anssi är säker på att han inte har gjort något sådant. Han säger samtidigt att han inte är säker på att Kamux inköpare har fuskat, men att möjligheten är betydande.
– Värderingar är mer än ord, de syns i handling. Fall som Kamux är en påminnelse om att rykte inte byggs med reklamkampanjer utan med beteende, säger Anssi Järvinnen.
Istället sålde han bilen till den andra bilhandlaren. Efter affären skrev han ett uppmärksammat inlägg på sociala medier.
– Priset för att pruta kan ibland bli väldigt hög. Om man förlorar förtroendet som företag bland allmänheten är det en viktig del av varumärket, säger Anssi Järvinen, som arbetat mycket med varumärken i sin karriär.
Iltalehti kontaktade finska Kamux för en kommentar. Man frågade om Anssi Järvinens uppgifter stämmer.
– Vårt mål är att vara den vänligaste, enklaste och mest pålitliga begagnade bilhandlaren. Vi beklagar naturligtvis mycket att Järvinen fick ett dåligt intryck av Kamux.Vi känner inte igen det arbetssätt som Järvinen beskriver, och det skulle inte på något sätt vara i enlighet med våra riktlinjer, säger Katariina Hietaranta på Kamux.
Kamux i Finland meddelar också att det här beteendet strider helt mot deras policy. De pekar också på att de har en kundnöjdhet på 68 procent. Och det är höga siffror. I Sverige har Kamux genomfört en stor omorganisation efter att man bekräftat att det tidigare har förekommit oegentligheter.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.