Toyota säger upp en liten bilhandlare. Nu varnar han för landsbygsdöden.
– Landsbygden får räkna med att all nybilsförsäljning försvinner, säger Pierre Ståhl, vd för Hellefors Bilcenter till Carup.
Hans bilhandel har varit som Asterix och hans tappra galler. De har kämpat med näbbar och klor för att hålla nybilsförsäljningen i lilla Hällefors i Västmanland levande. Bilhandlaren har varit en viktig punkt i kommunen med drygt 6000 invånare. Till slut gick det inte längre. Toyota säger upp avtalet.
– Vi har blivit uppsagda men ska försöka fortsätta att sälja begagnade bilar. Det här är ett hårt slag mot landsbygden, säger Pierre Ståhl.
Han har länge kämpat för att överleva som bilhandlare i en avfolkningsbygd. Nu tvingas man kasta in handduken.
– Vi har grannar som är större än oss. Men de blev uppköpta från Örebro så att de skulle kunna öka sin volym. Det är så framtiden kommer att se ut, nya bilar kommer inte att säljas på mindre orter, säger Pierre Ståhl.

Hos Hellefors Bilcenter säljer man bara en bil var tredje dag. Det räcker inte för Toyota.
– Vi är för små för Toyota. Man vill ha stora kedjor på större orter. Vår försäljningsvolym har varit ungefär 130 bilar om året, det räcker inte i dagsläget, säger Pierre Ståhl.
Toyota svarar
Toyota förklarar sitt beslut. Precis som alla andra stora biltillverkare ställer man höga krav på sina återförsäljare. De ska inte bara ha stora försäljningsvolymer. Man ska också kunna bygga om bilhallen efter alla krav som ställs.
– För Toyota är det viktigt att kunna erbjuda våra kunder en bra och likvärdig upplevelse hos samtliga auktoriserade Toyota-återförsäljare. Därför finns det ett antal kriterier att uppfylla som auktoriserad Toyota-återförsäljare, som är desamma för samtliga återförsäljare, säger Christian Hallin, presschef för Toyota i Sverige
Toyota är inte ensamma om detta. Tidigare har Kia-handlare blivit av med sin återförsäljarrätt.
– Kia har haft en sådan här räd tidigare och Toyota är inne på samma linje. Man vill att det ska vara stora kedjor i större städer, säger Pierre Ståhl.
Bilkompaniet i Oskarshamn sålde Kia. En dag fick de besked om att generalagenten drog in den rätten.
– Det kom helt plötsligt utan förvarning och är fruktansvärt tråkigt, men vi fick en uppsägning från Kia och det går inte att driva verksamheten vidare utan ett nybilsmärke, säger Marcus Eliasson, vd på Bilkompaniet.
Hellefors Bilcenter kommer att överleva
Nybilsförsäljningen upphör. Men den lilla firman med sju anställda ska fortsätta kämpa för att överleva i bygden.
– Vi kommer att driva vidare en auktoriserad verkstad och skadeservice. Den får vi ha kvar, här i trakten har vi byggt upp en trogen kundkrets för alla som kör Toyota. Det skulle vara ett dråpslag om man behöver köra mer än en timme för att ge bilen service.
En liten firma kanske inte kan erbjuda vegansk Café au Lait i en skinnfåtölj från Prag. Men det finns en annan service. Och den har Hellefors Bilcenters kunder uppskattat.
– Vi har haft en bra service för våra kunder. De har kunnat lämna in bilen på morgonen och låna en bil gratis av oss, sedan kan de hämta den på lunchen efter jobbet när de inte är stressade, säger Pierre Ståhl.
Verkstaden ska överleva
Han hoppas nu att företaget kan fortsätta att hålla verkstaden öppen för alla som har en Toyota. Annars måste de köra tolv mil för att hitta en auktoriserad verkstad. Hos Toyota gör man ingen hemlighet av att man hela tiden tittar över hur deras återförsäljare håller målen. I framtiden kan fler få stryka på foten.
– Vi ser kontinuerligt över hur våra återförsäljare uppfyller dessa kriterier och vi anpassar över tid nätverket efter detta. Vi kan inte gå in på framtida eventuella förändringar i återförsäljarnätverket, men alla sådana beslut tas med hänsyn till kundupplevelse och affärsnytta, säger Christian Hallin.
I Hällefors rustar man nu för en ny verklighet. I bilhallen ska det bara finnas begagnat. Verkstaden hoppas att man kan behålla sitt kundnätverk.
– Allt har skett avtalsenligt och vi har blivit förvarnade om att det skulle ske. Så man kan säga att det är hanterat på bästa sätt. Jag tror att allt bestäms från Bryssel och det får stor effekt för mindre orter, säger Pierre Ståhl.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.