Bilderna infrån Kinas kyrkogårdar för nya elbilar

I Kina går utvecklingen så snabbt framåt att gårdagens elbilar tynar bort på massiva bilkyrkogårdar. Uppgifterna har debatterats men bekräftas nu från insidan i ett nytt videoreportage av amerikanska Wall Street Journal. Rapporterna sprider oro i väst och USA har nu infört hundraprocentiga tullavgifter på kinesiska bilar.

Uppgifterna om ödelagda hav av osålda elbilar i Kina har gått isär. En del har dementerat, andra har pekat fingrar. Nu har ansedda amerikanska finanstidningen Wall Street Journal rest dit för att undersöka fenomenet med sina egna ögon och bekräftar nu att påståendena stämmer. Massiva samlingar av helt nya och osålda elbilar står parkerade i högar, enligt tidningen som filmade ett reportage från en av “kyrkogårdarna”. 

– Staden Hangzhou är fylld av elbilskyrkogårdar som denna. Här har daterade elbilar blivit lämnade de senaste åren. Den kinesiska regeringen har pumpat in pengar i den här sektorn och teknologin har utvecklats väldigt fort vilket också betyder att äldre modeller blir omoderna väldigt snabbt, säger Wall Street Journals Yoko Kubota.

Uppgifterna oroar Europa och Nordamerika, inte minst USA eftersom man är rädd för att Kina kommer att överbelasta den globala marknaden. Kina har kapaciteten att producera nära det dubbla av vad de kan sälja på hemmaplan per år och för att säkra en plats i toppen vad gäller utveckling så har industrin fått statlig uppbackning.

Utöver det tillhandahåller landet dessutom med alla naturtillgångar och all industri som krävs för en effektiv elbilsproduktion.
– Kina har hela ekosystemet. De har batteri, litium, hela värdekedjan är övervägande kinesisk. Så i slutändan kommer Kina att segra, säger Vivek Vaidya, marknadsanalytiker på finansbyrån Frost & Sullivan. 

En oroande utveckling för de stora biltillverkarna i Europa och i USA som kan få svårt att hänga med. I toppen hittar vi företag som BYD som nyligen, om än kortvarigt, övertog Tesla som mest sålda elbil. Teslas vd Elon Musk har varit inne på liknande spår och har själv sagt att han inte skulle bli förvånad om kinesiska märken kommer att dominera i framtiden. För att fördröja processen har den amerikanska presidenten, Joe Biden, infört hundraprocentiga tullavgifter på kinesiskt importerade elbilar.
– Jag är fast besluten om att elbilens framtid kommer att tillverkas i USA, av fackliga arbetare. Så är det med den saken, sa Joe Biden. 

Men trots amerikanskt motstånd växer den kinesiska bilindustrin. Techjättar som Xiaomi har exempelvis gett sig in i den tilltagande konkurrensen och är med sitt något okonventionella perspektiv med och driver utvecklingen framåt. Deras nya modell SU7 som lanserades för lite drygt en månad sedan har redan fått in över 70 000 beställningar och ur deras extremt automatiserade fabriker ska det rulla ut en ny bil var 76:e sekund.

Med dessa förutsättningar är det betydligt enklare för kinesiska företag att komma ner i utgifter och i slutändan i prissättning på bilarna, där BYD:s nya modell Seagull är ett bra exempel. Bilen kostar cirka 100 000 kronor i Kina och företaget har planer på att exportera bilen till Europa. Företaget planerar också att anlägga en fabrik i Mexiko vilket potentiellt skulle göra det enklare att undkomma höga amerikanska tullavgifter.
LÄS MER: