Flera toppchefer i bilindustrin går nu till attack mot EU efter beslutet att införa strafftullar på elbilar som produceras i Kina. Tullarna riskerar att utradera uppemot en tredjedel av tillverkarnas vinster.
– Avvecklingen av restriktioner och utvidgningen av rättvis och fri handel har lett till ekonomisk tillväxt. Så vi bör inte gå åt motsatt håll nu, säger Mercedes-Benz vd Ola Källenius.
EU inför från och med den 4 juli nya strafftullar på kinesiska elbilar. Tullarna kommer att variera beroende på tillverkare, där bland annat BYD får en strafftull på 17,4 procent och Geely en strafftull på 20 procent. Dessa strafftullar läggs ovanpå den nuvarande tullen på 10 procent, vilket innebär att de totala tullarna nu kan komma att bli så höga som 48 procent.
För de stora europeiska biltillverkarna som redan har flyttat delar av sin produktion till Kina eller är beroende av försäljning i Kina, kan ett handelskrig mellan Kina och EU slå hårt. Efterfrågan från Kina förväntas minska samtidigt som västerländska bilar tillverkade i Kina kan bli avsevärt dyrare. Enligt Handelsblatt kan uppemot en tredjedel av de stora bilkoncernernas försäljning och vinster komma från Kina.
Flera tunga chefer inom Europas bilindustri kritiserar därför nu öppet EU:s beslut.
– De negativa effekterna av detta beslut överväger alla eventuella fördelar för den europeiska och särskilt den tyska bilindustrin, säger Volkswagen Group i ett uttalande.
– Det här beslutet om ytterligare importtullar är fel väg att gå. EU-kommissionen skadar därmed europeiska företag och europeiska intressen.Protektionism riskerar att starta en spiral: Tullar leder till nya tullar, till isolering snarare än samarbete. Ur BMW-koncernens synvinkel bidrar inte protektionistiska åtgärder, som införandet av importtullar, till att framgångsrikt konkurrera på internationella marknader. Frihandel är fortfarande BMW-gruppens vägledande princip. Vårt företag är engagerat i detta, säger BMWs vd Oliver Zipse.
Även den tyska branschföreningen för bilindustrin, Verband der Automobilindustrie, går till attack mot EU:s beslut.
– Denna åtgärd ökar ytterligare risken för en global handelskonflikt… De eventuella skadorna som kan uppstå till följd av de nu offentliggjorda åtgärderna kan vara större än de eventuella fördelarna för den europeiska – och framför allt den Tyska – bilindustrin, skriver branschföreningen i ett uttalande.
Bland de västerländska bilföretagen med produktion i Kina som kan komma att påverkas av de nya strafftullarna finns bland andra Volvo Cars, BMW, Polestar och Tesla.
– Vi analyserar för närvarande noga den senaste utvecklingen i EU-kommissionens utredning. När den avslutas senare i år, efter medlemsländernas omröstning och offentliggörandet av de slutgiltiga tullarna, kommer vi att ha en tydligare och korrekt överblick över hur detta kommer att påverka Volvo Cars, säger Volvo Cars i en skriftlig kommentar till Carup.
LÄS MER:
Melker Rundén skriver om ekonomi och motornyheter på carup.se.