Bilarna som riskerar körförbud med nya regler

Här är bilarna som drabbas hårdast av de nya EU-reglerna i besiktningen. Tiotusentals dieselbilar kan bli underkända.
– Vi rekommenderar inte att reparera en bil om kostnaden överstiger halva bilens värde, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

EU har tagit beslut om gemensamma besiktningsregler för alla medlemsstater. En av punkterna handlar om utsläpp från dieselbilar. Därför föreslår de partikel- och NOx-mätning. När liknande mätningar infördes i Belgien underkändes 17 procent av dieselbilarna. Ett genomsnitt för fler EU-länder pekar på nio procent dieselbilar som inte klarade de nya utsläppstesterna.
– Kostnaden för reparation kan också överstiga vad som är rimligt med tanke på fordonets värde, säger Transportstyrelsens utredare Anders Gunneriusson.

Många läsare hör av sig till Carup och frågar om deras bilar kommer att klara de nya kraven. En Volvo från tidigt 2000-tal med dieselmotor ligger i farozonen, enligt Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
– Har man inte Adblue på bilen så är risken betydligt högre att den inte klarar den inte värdena. Om det inte finns Adblue så ligger du illa till när det blir NOx-mätningar, då sticker dina värden iväg skyhögt, säger Bo Ericsson.

Adblue skulle rena dieselmotorerna

Adblue till den tunga trafiken med Euro 4 infördes kring 2005. Sedan dröjde det till Euro 6-kraven 2015 innan det blev standard på vanliga personbilar.
– Adblue har som enda uppgift att rena avgaserna från partiklar och NOx-gaser. Om det inte finns Adblue så kommer inte bilarna att gå igenom besiktningen. Detta är väldigt allvarligt, säger Bo Ericsson.

Transportstyrelsen bekräftar uppgifterna. Med de nya besiktningsreglerna riskerar många äldre dieselbilar att bli underkända.
– Nu finns förslag om nya mätmetoder för både partiklar och NOx, för både bensin- och dieselbilar. De nya kraven kan ha stor påverkan, dels förbättringspotential på luftkvalitet men även kostnader för fordonsägare, säger Anders Gunneriusson.

Transportstyrelsen har varit kritisk mot EU:s gränsvärden. Enligt EU-kommissionens förslag ska man sätta ett gränsvärde på 250 000 för fordon som även omfattas av Euro 5. Det kommer innebära att många med bilar blir underkända vid besiktningen.
– En sådan här reparation kostar upp mot 60 000 kronor. Om du tänker på hur gammal en sådan bil är förstår man också omfattningen. Vi avråder från reparationer som kostar halva bilens värde och uppåt, säger Bo Ericsson.

Transportstyrelsen har varit kritiska

Transportstyrelsen vill höja gränsvärdena. De är för partikelmätning. Men inte på de villkor som EU ställer.
– Det innebär att mängder med fordon kommer att bli underkända. Vi har sett från andra länder liknande resultat och det finns risk att det kan bli värre i Sverige med tanke på åldern i vår fordonspark, säger Anders Gunneriusson.

Även Adblue ställer till problem. Många bilägare har fått en kraftig räkning när det går sönder. Då blir det billigare att koppla ur den, vilket är olagligt.
– Har man kopplat ur Adblue så ligger man också risigt till. Det kommer att märkas vid besiktningen, eller vid polisens flygande kontroller, säger Bo Ericsson.

Just nu ligger det ett antal med fall hos Allmänna reklamationsnämnden kring Adblue. Det är konsumenter som köpt bilar med trasig Adblue.
– Om du ska köpa en begagnad dieselbil kan du begära ut NOx-värdena av handlaren, då kan du känna dig trygg, säger Bo Ericsson.

Besiktningsbranschen har tryckt på för att införa de hårdare EU-kraven. Bilprovningen har till och med redan börjat med frivillig mätning på vissa stationer. För ägare till dieselbil kan det vara en god idé att redan nu testa bilen för att se om den klarar de kommande kraven. Under tiden har Transportstyrelsen försökt hålla en mer balanserad linje. Allt för att skona svenskarnas ekonomier.

– Därför ska beslut fattas i samråd mellan EU:s ministerråd och EU-parlamentet. Det är Sveriges regering som för Sveriges talan i ministerrådets arbetsgrupp. Möten har inletts och sker löpande under hösten. Överväganden i proportionalitet, kostnader och nytta är nu på regeringens bord och är med andra ord en politisk fråga, avslutar Anders Gunneriusson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt