Kinesiska bilmärken chockökar i Europa i maj. Försäljningen fördubblas efter att de rundat strafftullarna med laddhybrider.
Kinesiska bilmärken tar snabbt mark i Europa, och inget tyder på att trenden bromsar in. Enligt nya siffror från JATO Dynamics mer än fördubblade de sin marknadsandel i maj trots strafftullar. Drygt 1,1 miljoner nya personbilar registrerades i Europa under maj, en ökning med 2,5 procent.
Men den stora nyheten är inte tillväxten i sig, utan vilka märken som växer. Kinesiska biltillverkare stod för 5,9 procent av nyregistreringarna, mer än dubbelt så mycket som samma månad i fjol. Totalt såldes 66 000 kinesiska bilar i Europa i maj, en ökning på 111 procent.
– Trots tullarna ökar kinesiska märken kraftigt. Det beror delvis på att de fokuserar på laddhybrider och hybrider, inte bara på elbilar, säger Felipe Munoz, analytiker vid JATO.

EU:s nya importtullar för bilar tillverkade i Kina gäller endast elbilar, inte hybrider. Och det är just där många kinesiska märken valt att lägga sitt fokus. Medan europeiska tillverkare trappat ner utvecklingen av hybrider och istället satsat på elbilar, fyller kineserna luckan.
Det mest sålda kinesiska märket i maj var MG som registrerade 29 400 bilar, en ökning med 30 procent. Därmed går MG förbi Fiat i totalvolym hittills i år. Även BYD fortsätter klättra och ökade med hela 397 procent jämfört med maj i fjol. BYD sålde bara 40 bilar färre än Tesla under månaden och slog den amerikanska giganten i april.
Kinesiska bilar tar mark genom att erbjuda modern teknik, mer utrustning och lägre pris än konkurrenterna. Designen har också tagit rejäla kliv framåt. Från att ha varit anonyma ser vi nu kinesiska modeller med egen stil och självsäker, modern formgivning. Och när laddinfrastrukturen fortfarande är ojämn i stora delar av Europa, framstår hybrider som ett tryggare val för många köpare.
EU:s höjda tullar på bilar från Kina verkar än så länge ha liten effekt. Tillväxten är stark och fler märken är på väg in.
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.