General Motors anklagas för att inte ha åtgärdat ett välkänt motorfel hos deras 6,2 liters V8:a. Hundratusentals bilägare är drabbade och bilarna har tappat i värde. Nu stämmer de GM.
General Motors är i blåsväder. En ny grupptalan i USA går till angrepp mot tillverkaren för deras hantering av den kritiserade 6,2-liters V8:an med beteckningen L87. Det är en motor som sitter i hundratusentals pickupmodeller och stora SUV:ar från Chevrolet, Cadillac och GMC.
– Det är en fruktansvärt otillräcklig lösning, säger bilägarnas advokater, enligt Motorbiscuit.
Motorn som är i blåsväder heter L87 V8 och har benämningen EcoTec3. Den används i populära modeller som Chevrolet Silverado, GMC Sierra och Cadillac Escalade. Det är bilar som ofta marknadsförs som robusta och pålitliga. Men motorn har enligt tillverkaren själv allvarliga brister i bland annat vevaxel, lager och vevstakar. Det kan i värsta fall leda till att hela motorblocket som är i aluminium förstörs.

Därför gick GM ut med en omfattande återkallelse tidigare i år. Närmare 600 000 fordon berörs, enligt bolagets egna siffror. Men enligt nio bilägare, som nu stämmer GM med hjälp av minst fem olika advokatbyråer, är lösningen som erbjuds inte bara bristfällig. Den förvärrar problemet.
I stämningen står att återkallelsen i praktiken innebär att defekta motorer byts ut mot nya motorer med samma fel. Någon uppdaterad konstruktion med nya delar som förbättrade lager eller vevstakar finns inte enligt stämningen.
Bilar med EcoTec3 L87 V8 | Modellår |
---|---|
Cadillac Escalade, Escalade ESV | 2021-2024 |
Chevrolet Silverado 1500 | 2019-2024 |
Chevrolet Tahoe | 2021-2024 |
Chevrolet Suburban | 2021-2024 |
GMC Sierra 1500 | 2019-2024 |
GMC Yukon, Yukon XL | 2021-2024 |
Bilägarna menar också att GM varit för sena med att informera om problemet och att man inte heller erbjudit någon kompensation för värdeminskningen som bilarna drabbats av. I återkallelsen hänvisar GM till att verkstäder ska söka efter felkoden P0016, som indikerar problem i kamaxelns synkronisering. Hittas den, ska motorn antingen repareras eller bytas ut. Men enligt ägarna gör det ingen större skillnad, eftersom ersättningsmotorerna är lika dåliga.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.