Elbilisterna rasar. Staden inför hög trängselskatt på elbilar.
– Att hålla London i rörelse genom att minska trängseln är avgörande för vår stad, säger borgmästaren Sadiq Khan till The Sun.
Tusentals elbilsägare kommer drabbas hårt. En avgift på 168 kr (13,50 pund) per dag införs på vägarna nästa år. Den nya avgiften införs i centrala London i hopp om att minska antalet bilar som kör in i huvudstaden. Londons trängselavgift annonserades av borgmästare Sadiq Khan idag och fastställs till 168 kr för elbilar, och 112 kr (9 pund) för eldrivna skåpbilar. För närvarande finns det cirka 193 000 elfordon i London. Men fler väntas få ta smällen för den nya trängselskatten. Antalet elbilar beräknas stiga till 1,4 miljoner år 2030.
Detta blir första gången elbilsförare tvingas betala för att köra in i centrala London. Hittills har alla elfordon sluppit undan från trängselavgiften då bilarna är renare för miljön, genom det så kallade ”Cleaner Vehicle Discount”. Skatten för elbilar är dock fortfarande en lägre än den för bensin- och dieselbilar. Men dessa fordon får faktiskt en höjning med 20 procent, till 168 och 224 kr, enligt Transport for London, som bekräftade detta tidigare i år.

Sadiq Khan är Londons borgmästaren. Han uppskattar att 2 200 fler fordon skulle köra in i zonen varje dag från och med nästa år om förändringarna inte genomförs. Han tillade att 20 procent av bilarna som för närvarande kör in är eldrivna. Trängseln ska ha kostat Londons företag omkring 3,85 miljarder pund förra året.
Borgmästaren säger till The Sun:
– Att hålla London i rörelse genom att minska trängseln är avgörande för vår stad och för vår ekonomi. Även om trängselavgiften har varit en stor framgång sedan den infördes [2003], måste vi se till att den fortsätter att fylla sitt syfte.
Förändringarna träder i kraft den 2 januari 2026. Boende som bor inom zonen i centrala London kommer kunna få upp till 90 procents rabatt på avgiften. De som däremot flyttar till zonen efter den 1 mars 2027 kommer endast att få rabatten om de har en elbil. Nyheten kommer bara en vecka efter att regeringen presenterade planer på ett nytt system för vägavgifter för elbilar. Avgiften ska vara 3 pence per mile (cirka 38 öre per 1,6 km) och ska komma för att ersätta de pengar som tappas från bränsleskatten. Systemet kan införas 2028, efter att en offentlig konsultation har godkänt förslaget.
Både bilägare och flera chefer inom bilindustrin kritiserar beslutet, eftersom de kan göra att färre vill köpa elbilar. Det här kommer samtidigt som biltillverkarna måste sälja fler elbilar, på grund av regler som kräver att biltillverkare säljer en viss andel fordon utan utsläpp. Även borgmästare Khan har fått kritik för de nya avgifterna, med samma argument.
AA är en stor brittisk medlemsorganisation för bilister. Deras ordförande Edmund King är hårt kritisk mot beslutet.
– Ett steg bakåt som tyvärr kommer att slå tillbaka på luftkvaliteten i London. Många förare är inte riktigt redo att byta till elfordon, så incitament behövs fortfarande för att få dem över tröskeln. Borgmästaren måste tänka om för att fortsätta hjälpa fler nödvändiga skåp- och bilresor i huvudstaden att bli elektriska.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















