Betalar miljoner för Lamborghini i mardrömsskick

Den brittiske Youtuben Mat Armstrong har gjort det igen. Tagit ett vansinnigt beslut och köpt en totalkvaddad Lamborghini Aventador SVJ Roadster.
– Någon har kastat ihop den här bilen i panik.

Mat Armstrong har gjort sig ett namn på YouTube genom att bland annat väcka liv i kraschade superbilar. Den här gången har han lagt vantarna på en Lamborghini Aventador SVJ Roadster. Ett superexklusivt vrålåk i ett tillstånd de flesta skulle kalla en total mardröm. Med sin V12-motor på 770 hästkrafter helt utan turbo eller elmotorer är det en av de mest eftertraktade modellerna från Lamborghini.

Endast 800 Roadsters byggdes och priserna skenar. En intakt modell går i dagsläget loss på över fem miljoner kronor. Men Armstrong betalade “bara” 230 000 pund, cirka tre miljoner svenska kronor. Vad han fick var dock en kraschad, icke-startande bil med sönderriven växellåda, läckande oljesystem. Som grädde på moset fick han också en möglig ratt men han är ändå imponerad.
– Det känns som ett rymdskepp här inne. Jag har aldrig ens suttit i en sån här innan.

Första gången han såg bilen i verkligheten var på sin födelsedag. Men det som skulle bli en glad överraskning blev snarare en ångestladdad granskning av skador, trasiga delar och slarvigt återmonterade originalkomponenter.
– Sladdar är inte inkopplade, bultar sitter fel. Det är ärligt talat skrämmande.

Det visade sig snabbt att bilen inte ens gick att starta. Den satt fast i ettans växel, batteriet var urladdat, växellådans kontrollenhet hade “somnat” och en hydraulpump vägrade bygga upp tillräckligt tryck. Mat och hans team fick gräva djupt för att förstå varför systemet vägrade vakna till liv.

Lösningen innebar allt från manuell eldragning till experiment med högtalarkablar.
– Vi behöver 55 bar för att växla till neutral. Vi får bara 1.2. Det är därför den inte startar. Jag trodde helt ärligt att motorn hade skurit – då är det game over.”

Efter timmar av felsökning, improvisation och hjälp från experter fann de till slut en liten skiftventil i växellådan som hade tryckts snett, troligen efter krocken. Ventilen orsakade läckage av växlingssystemets olja, vilket förklarade det låga trycket. Lösningen blev att öja tillbaka delen, täta med nya packningar och fylla på med ny vätska.

Men dramat var inte över. I bakvagnen hittades även ett hål i chassit och en skadad styrmodul för bakhjulsstyrningen. Det är en del som ny kostar över 130 000 kronor. Lyckligtvis kunde mycket räddas, lagas och återanvändas, inklusive kolfiberbromsar, fjädring och delar av elektroniken.
– Vi har hittat varför den inte kunde växla till neutral. Ingen olja, ingen växling, ingen start. Om jag måste köpa en ny växlingsmodul kostar den 13 000 pund plus moms. Det händer inte.

Trots det bedrövliga skicket lyckades Mat Armstrong och hans team till slut få igång bilen. Efter en hel del svett, isblästring, reservdelar från eBay och kreativt tänkande startade Lamborghini SVJ:n som fått namnet “Suzanne”. Bilen kunde till och med köras ut ur verkstaden.
– Om vi lyckas köra ut den här idag har vi redan kommit längre än med Revuelton i första avsnittet. Jag kan inte fatta att vi kör en SVJ. Det känns som att sitta i ett F-16-plan.

Mat Armstrong är känd för sina tokiga bilprojekt, där han räddar bilar som andra har gett upp hoppet om. Tidigare har han bland annat återuppbyggt en Lamborghini Revuelto. Men med Suzanne har han tagit sin mest riskfyllda chans hittills. Med tanke på att den billigaste fungerande SVJ Roadstern i Storbritannien kostar över fem miljoner, och att Mat redan lagt flera hundratusen på reparationer – är frågan: kommer Suzanne bli hans största triumf eller hans dyraste misstag?
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt