Två decennier efter slottsägarens bortgång avslöjades det oväntade fyndet. I slottets uthus hittade man en Ferrari från 1965 med en berömd historia.
En Ferrari 330 GT 2+2 från 1965 hittades nyligen i ett uthus på ett franskt slott, efter att ha stått bortglömd i flera år. Bilen var en av de som visades på Paris Motor Show 1965 och användes också som officiell pace car (säkerhetsbil) under Le Mans 1966. Efter att ha varit bortglömd i decennier har den nu sålts på auktion.
Den senaste ägaren visste inte mycket om bilens bakgrund och körde bilen flitigt. Men när han gick bort i början av 2000-talet parkerades den i ett slotts utkant i Normandie och har stått orörd sedan dess. Familjemedlemmar startade motorn då och då för att hålla den vid liv, men för fem år sedan stannade motorn helt. Nu, efter nästan två decennier i skymundan, har bilen fått en andra chans.
Ferrari 330 GT 2+2 tillverkades mellan 1964 och 1967. Med sin 4,0 liters V12-motor som producerade 300 hästkrafter erbjöd den en toppfart på nästan 240 km/h. Trots sin sportiga prestanda, var det en bil som ändå hade rymligt med plats i baksätet för passagerare.





Men det är den här bilens koppling till Le Mans 1966 som gör den så exceptionellt intressant. Året då Ford triumferade med sina GT40, och Ferrari förlorade sin tidigare dominans, användes denna Ferrari som pace car. Donald Sleator, en av de ledande Ferrari-importörerna i Frankrike och en välkänd förare vid Le Mans, körde just denna 330 GT 2+2 under tävlingen. Sleator var en del av den exklusiva gruppen som körde pace cars på Le Mans under flera år.
Efter att ha blivit en del av den legendariska tävlingen såldes bilen vidare till privata ägare, och hamnade så småningom hos slottsägaren i Normandie. Den sista ägaren körde bilen regelbundet fram till sin bortgång, och sedan dess har bilen stått där, nästan orörd, med sin historia bevarad i sitt chassi.

Nu har denna Ferrari 330 GT 2+2 bytt ägare för första gången på många år. Den såldes i samma skick som när den parkerades på slottet för två decennier sedan. Bilen kommer att behöva en restaurering om den ska återfå sin forna glans och körupplevelse, men för de som vill bevara den som den är, finns det något nästan magiskt i att få äga en bit av motorsportens historia. Auktionen avslutades nyligen och slutpriset landade på strax över 2,2 miljoner kronor.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.