EU vill att alla länder i Europa ska ha samma bidrag för elbilar. De bekräftar nu att nya bidrag planeras till elbilsköpare i EU-länder.
– Det är vettigt att se hur vi ur ett paneuropeiskt perspektiv kan underlätta åtgärderna istället för att gå igenom nationella subventioner, säger EU-kommissionären Teresa Ribera.
EU bekräftar att de planerar att införa subventioner för elbilar för att hjälpa den europeiska bilindustrin att konkurrera med kinesiska biltillverkare. Teresa Ribera, vice ordförande för Europeiska kommissionen, förklarade under World Economic Forum i Davos att EU arbetar på ett gemensamt system för att ge incitament till försäljning av elbilar.
Hon poängterade att ett gemensamt europeiskt program skulle vara bättre än att varje land har sina egna subventioner.
– Det är vettigt att se hur vi ur ett paneuropeiskt perspektiv skulle kunna ta reda på hur vi kan underlätta åtgärderna istället för att gå igenom nationella subventioner, sa Ribera enligt Financial Times.
För närvarande erbjuder många EU-länder subventioner för elbilar, men villkoren varierar vilket skapar ojämlik konkurrens. Ribera menade att ett enhetligt system skulle kunna underlätta för både biltillverkare och konsumenter. En annan utmaning för EU är att säkerställa att subventionerna inte bryter mot handelsregler, särskilt med tanke på den växande marknadsandelen för kinesiska bilar i Europa.
Ribera sa att EU har haft diskussioner med biltillverkare om andra alternativ för deras investeringar. Biltillverkare har klagat på att böter för att inte nå försäljningsmål för elbilar bara kommer att bromsa deras investeringar och att köpa krediter från kinesiska företag istället gynnar de kinesiska konkurrenterna. Ribera betonade samtidigt att det är viktigt att säkerställa att lagstiftningen hjälper huvudmålet – att fasa ut bensin- och dieselbilar.
EU vill hålla fast vid tidsfristen 2035 för att fasa ut förbränningsmotorer, men Ribera öppnade för viss flexibilitet när det gäller årliga försäljningsmål för elbilar och de böter som biltillverkare kan få om de inte når upp till dessa mål. Förutom bilindustrin sa Ribera att hon är villig att vidta fler åtgärder för att stödja den europeiska industrin. Hon nämnde att hon skulle överväga att införa krav på lokalt innehåll för att skydda europeiska tillverkare av turbiner, som står inför hård konkurrens från kinesiska företag.
LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.