Batterilabb sparar 100 000 kr på trasiga elbilar

Elbilsexperten Jesse Haapala har öppnat eget batterilabb. Nu hjälper han fler elbilsägare att spara över 100 000 kronor på trasiga batterier.
– Då vet vi säkert att det inte kommer att finnas några ruttna äpplen kvar i korgen, säger Haapala till IS

När verkstadsägaren Jesse Haapala räddade delar ur en sprängd Tesla blev det starten på en riktig framgångssaga. De senaste åren har han fått stor uppmärksamhet på sociala medier, där han ofta visar hur han räddar elbilsbatterier genom att plocka isär dem i stället för att byta ut dem helt, vilket innebär att kunderna kan spara enormt mycket pengar. Han verkar ha att göra trots att elbilsbatterier enligt olika studier går sönder mycket sällan.

Nu har Jesse Haapalas verkstad Kokkola Autohuolto dessutom öppnat ett eget batterilabb. I labbet plockar de isär begagnade batterier för att kunna använda delarna till att reparera trasiga batterier.
– Vi öppnar batteripaketen i batterilaboratoriet och monterar isär dem i moduler. En modul innehåller vanligtvis 10–20 celler och vi testar dem alla. Vi vet då säkert att det inte kommer att finnas några ruttna äpplen kvar i blandningen, säger Haapala till IS

Nu har Jesse Haapala öppnat ett eget batterilabb.

Jesse Haapala berättar att hans kunder vanligtvis betalar mellan 44 000 och 55 000 kronor för att reparera trasiga batterier, vilket är betydligt mindre än vad märkesverkstäder tar. Till skillnad från Jesse vägrar märkesverkstäder ofta att reparera batteriet och väljer i stället att byta ut det helt på grund av garantiskäl. Enligt Haapala tar märkesverkstäder i regel tre gånger så mycket betalt för samma arbete som han gör.

På Carup har vi tidigare skrivit om när Jesse räddade en Porsche Taycan-ägare som skulle betala 550 000 kronor för att byta batteriet. Jesse Haapala tog isär det skadade batteriet och upptäckte tidigt att det var en specifik modul i batteriet som var trasig efter att något bucklat batteripaketet. Han kom därför fram till att den måste bytas ut, men batteriets resterande 32 moduler kan förmodligen vara kvar.

Här räddar Jesse en Porsche Taycan.

Problemet var bara att Porsche inte säljer enskilda moduler. Men verkstadsprofilen lyckades lösa detta genom att köpa ett begagnat batteri. Hela reparationen kostade en del, men inte i närheten av 550 000 kronor.
– Nu fungerar allt som det ska igen, sa verkstadsprofilen efter reparationen.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt