När en finsk ägare skulle nyttja batterigarantin på sin Mercedes laddhybrid fick han chockbeskedet. Ett nytt batteri kostade 510 000 kronor. Och garantin visade sig vara värdelös.
Kände finske verkstadsprofilen Jesse Haapala berättar i ett klipp på YouTube om en kunds mardrömsärende med laddhybriden Mercedes-Benz B250e. Bilen, som är under 8 år gammal och hade gått mindre än 10 000 mil, behövde ett nytt batteri. När bilen togs till en auktoriserad verkstad visade det sig att garantin inte skulle täcka kostnaden för batteribyte. Något som snabbt skulle visa sig bli ett stort problem.
Enligt Mercedes-Benz garantivillkor gällde garantin, men med en viktig begränsning. Garantin gäller inte för mer än bilens värde. I detta fall var bilen värd cirka 160 000 kronor. Men ett nytt batteri kostar 510 000 kronor. Kunden skulle själv få stå för nästan 350 000 kronor – en summa som var tre gånger så hög som bilens nuvarande värde. Som hybrid- och elbilsägare gäller det att se upp med begränsningar i garantivillkoren.
I det här fallet valde ägaren att istället byta till ett begagnat batteri hos Jesses verkstad, vilket gjorde att hela reparationen slutade på under 5000 euro (cirka 52 000 kronor). Även om detta var en billigare lösning, så väcks en fråga i klippet: varför ska man behöva byta till ett begagnat batteri när garantin ska täcka ett nytt?
LÄS MER: Tesla slipper kontroller i svenska besiktningen
Och det är inte bara i Finland som detta kan bli ett problem. Mercedes tycks ha samma garantivillkor i fler europeiska länder – där ersättningen för ett batteribyte också är begränsad till bilens aktuella marknadsvärde. Vi har försökt att ta reda på vad som gäller för Sverige men inte hittat någon information.
Men oavsett om du befinner dig i Finland, Storbritannien eller Sverige, är det viktigt att vara medveten om de potentiella kostnaderna om batteriet blir fel eller får problem. Detta är ett klockrent exempel på hur viktigt det är att läsa igenom garantivillkoren noggrant innan man investerar i en bil.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.