Lille Colin slog sig blodig. Då passade parkeringsvakten på att lappa mammas bil.
– När du bestrider böter så behöver du komma med bevis, säger Sandra Strand på parkeringsbolaget Dukaten till Corren.
Susanne Löfgren och hennes lille son Colin var på väg hem från simhallen. Det var en lördag i juli och de hade lite bråttom eftersom parkeringstiden var på väg att gå ut. Plötsligt ramlade Collin och slog sig. Den lille fick ett blessyr och det började blöda. Precis som alla andra vettiga föräldrar plåstrade mamma först om pojken, sedan tog hon hand om bilen.
De hade parkeringstid till klockan 12.23. På rutan satt en bot som var daterad till klockan 12.27. Familjen vände sig till det kommunala parkeringsbolaget Dukaten som avslog deras överklagan.
– Men det handlar inte om att man exempelvis ramlar och skrapar armen. Då kan man ju fortfarande gå och ta fram sin telefon och förlänga parkeringen, säger Sandra Strand från Dukaten, till Corren.
Parkeringsbolagen är hårda vid bedömningen. Det är inte många överklaganden som får rätt. För att lyckas behöver man ha torrt på fötterna och en fullständig dokumentation.
– Ja, exempelvis vid akut sjukdom med inlämnande av sjukintyg från läkare, om kundens bil har blivit stulen och vid bekräftade tekniska driftstörningar, säger Sandra Strand.
Det räcker inte med ett barn som ramlar och slår sig.
– Det är skillnad på en upplevd historia och känslor kontra situationer där du kanske måste ha ett sjukintyg, eller bilen har blivit stulen, där det är svart på vitt.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.