Banbrytande 2-taktsmotor – utan att blanda i olja

Forskare har tagit fram en revolutionerande tvåtaktsmotor. Till skillnad från dagens tvåtaktare kan REV Force-motorn köras utan olja i bränslet. Istället kan den drivas av syntetiska bränslen. 

Jämfört med en fyrtaktsmotor är tvåtaktsmotorns rörliga delar översvämmade med bränsle. Detta gör att komponenterna inte kan smörjas på ett klassiskt sätt, vilket innebär att olja måste tillsättas i bränslet. Denna smörjning kallas oljeinblandning och är det enklaste sättet att smörja en tvåtaktare. Samtidigt medför oljeinblandningen flera nackdelar som gör att motorn släpper ut mer orena utsläpp. Men nu har amerikanska forskare hittat en lösning på detta problem. 

John Krzeminski och hans ingenjörsteam från företaget Alpha-Otto Technologies har tillsammans med Advanced Propulsion Systems Research Center vid Michigan Technological University (MTU) lyckats ta fram en tvåtaktsmotor som kan köras utan någon olja i bränslet. Motorn kallas REV Force och ska, förutom att ta bort nackdelarna med tvåtaktare, även behålla de fördelar som motortypen medför.

I REV Force utesluts spolluftskanalen, vilket gör att den undre delen av kolven inte längre ansvarar för att pumpa in luft i cylindern. Detta gör att motorn inte behöver blanda olja i bränslet, eftersom vevstakarna kommer att kunna dra nytta av rikligt med olja på samma sätt som i en fyrtaktsmotor.

REV Force har dessutom en torrsump med en extra oljetank, vilket påminner om tekniken som en del sportbilar har. Denna teknik ger en bra smörjning oavsett motorns vinkelläge samt varvens intensitet och längd. Avgasporten placeras dessutom högre upp och fungerar genom en luftpump i form av en mekanisk kompressor.

När  avgasporten placerades högre upp bestämde sig de amerikanska ingenjörerna även för att placera en roterande ventil i avgasröret som manövreras elektroniskt. Ventilen roterar synkront med vevaxeln och blir inriktad efter förbränningen, när kolven frilägger avgasporten och släpper ut luft.

Sedan går insugningsluften in i cylinderns lägsta läge, men utan bränsleblandning, och trycksätter cylindern, vilket tvingar ut avgaserna ur cylindern. Sedan stängs rotationsventilen, och först då sker bränsleinsprutningen, som inte har någonstans att ta vägen. Kolven rör sig sedan uppåt och komprimerar blandningen, varefter förbränning sker.

Eftersom det inte behövs någon oljepåfyllning kan motorn köras på flera olika bränslen. Motorn kan även drivas med metangas. Idag har det tagits fram en testprototyp av REV Force. Den väger 49,89 kg och kan leverera en effekt på 223 hästkrafter med ett vridmoment på 176 Nm.
LÄS MER:

Senaste nytt