Bakslag för Biltema: ”Stark motståndskraft”

Biltema har drabbats av ett bakslag. I tuffare tider med hårdare konkurrens minskar företagets  vinstmarginal.
– Visat stark motståndskraft under året, skriver Varuhuskedjan i sin årsredovsining. 

Biltema har länge varit en dominerande aktör på den svenska marknaden och har idag cirka 160 varuhus i fyra nordiska länder. Men konkurrensen har skärpts, framför allt från två nya nordiska utmanare: den finska kedjan Motonet och den danska Thansen. I sin nyligen publicerade årsredovisning visar Biltema ett något dystrare resultat.

Varuhuskedjans omsättning ökade från 7 164 miljoner kronor under 2023 till 7 402 miljoner kronor 2024. Trots detta sjönk rörelseresultatet till 436 miljoner kronor, från 474 miljoner.
– Det gångna året har präglats av ett globalt klimat med hög komplexitet och betydande osäkerhet. Geopolitiska spänningar, ihållande inflationstryck och fortsatta störningar i de globala leveranskedjorna har utgjort påtagliga utmaningar för vår bransch och för näringslivet i stort, skriver Biltema i årsredovisningen, rapporterar Market.

Danska Thansen har börjat etablera sig allt mer i Sverige.

Biltema skriver i rapporten att företaget har “visat stark motståndskraft” under året och snabbt kunnat anpassa sig efter nya förutsättningar. Exakt hur mycket konkurrensen från Motonet och Thansen påverkar Biltema är svårt att säga, men tidigare har Biltema valt att inte kommentera de två nordiska kedjornas framfart.
– Vi uttalar oss aldrig om konkurrenternas etableringar, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema till Market.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt