Nu säljs en Honda NSX som tidigare ägts av Ayrton Senna. När modellen togs fram gav den flerfaldige Formula 1-mästaren feedback till ingenjörerna hur den kunde förbättras. Exemplaret säljs mycket dyrare än vad bilen brukar kosta.
Ayrton Senna är en av de allra största inom Formel 1. Brassen inledde sin karriär i tävlingen 1884 och tävlade fram till sin död 1994, då han tragiskt avled efter en tävlingsolycka i Imola.
Under sina 10 år som förare i Formel 1 gjorde han minst sagt avtryck hos de flesta och fick även hela Brasilien att bli motorintresserade där han i dag är en nationalikon. Totalt tävlade han för fyra olika stall där den största succén kom för McLaren. Senna och McLaren blev en oslagbar duo när de lyckades ta hem tre mästerskapstitlar säsongerna 1988,1990 och 1991.
De åren brassen vann sina titlar kördes även bilarna med en Honda-motor. Det förklarar kanske till viss del varför biltillverkaren valde att använda Sennas feedback när det skulle ta fram Honda NSX. När modellen sedan lanserades fick F1-mästaren denna röda NSX för privat bruk som i dag ligger ute till salu hos Auto Trader.
Auktionssidan ger inte jättemycket information om bilen förutom att den totalt gått 6292 mil. NSX:an har förutom Senna haft en tidigare ägare som nu säljer bilen. I annonsen står det även att exemplaret kommer visas upp på en mässa vid Silverstone senare i augusti. Något den nya ägaren borde ha förståelse för då allt som Senna rört eller ägt har otrolig betydelse för motorsportens historia.
Skicket på bilen är svårt att säga, men priset är verkligen något som är utöver det vanliga när det kommer till Honda NSX. Det är dock inte så konstigt med tanke på vem som tidigare ägt bilen. Just nu ligger försäljningspriset på 6,7 miljoner kronor.
Honda NSX, eller Acura som den heter i USA, ses av de flesta som märkets mest ikoniska modell. Supersportbilen presenterades på bilmässan i Chicago 1989, och började säljas 1990. Den strömlinjeformade designen var inspirerad av stridsflygplanet F-16 och togs fram av ett team lett av chefsdesignern Masahito Nakano och chefsingenjör Shigeru Uehara. Honda NSX var en av de första bilarna som gjordes helt i aluminium.
Konstruktionen var unik även genom att Honda NSX var en supersportbil som gick att använda i vardagen. Den hade en mittmonterad V6-motor i aluminium på tre liter och 274 hästkrafter. Genom att bilen endast vägde 1400 kg blev prestandan ändå anmärkningsvärd, 0-100 km/h gick på 5,9 sekunder och toppfarten var hela 270 km/h. NSX av första generationen tillverkades Tochigi-fabriken i Japan mellan 1990 och 2005.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.